تاثیر ساعات خواب شب در سلامتی بدن

 
            
         
          
 
 داشتن عادات غذایی صحیح و توجه به زمان خوابیدن و استراحت برای حفظ سلامت بدن مهم است تا بتواند مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع کند. 

برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. به موارد زیر دقت کنید تا اهمیت خوابیدن برای شما روشن گردد: 

ساعت 9 تا 11 شب: 
 زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان ها انجام می شود. در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید. 

ساعت 11 تا 1 شب:  
عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید. 

ساعت 1 تا 3 نیمه شب:  
عملیات سم زدایی در کیسه صفرا ، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود. 

ساعت 3 تا 5 صبح: 
 عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند. 

ساعت 5 تا 7 صبح: 
 این عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید. 

ساعت 7 تا 9 صبح:  
جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید. افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقیقه میل کنند. 

کسانی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهترین ساعت صرف صبحانه برای آنها، ساعت 7 و 30 دقیقه می باشد و کسانی که اصلا صبحانه نمی خورند، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه بخورند. 

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند. 

از نصفه های شب تا ساعت 4 صبح، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد. 

در ایام تعطیل، بسیاری افراد تا دیر وقت بیدار می مانند و بعد از اتمام تعطیلات، با خستگی به سر کار می روند، چون اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده است و نمی داند چه باید انجام دهد. 

پس همیشه، زود بخوابید و خواب آرامی داشته باشید.
                                                                                               تبیان

پرواز

 

  در نگاه کسی که پرواز را نمی فهمد هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر می شوی.   

 

   

خوراکی های ضدکلسترول

 

         
 
کلسترول اگرچه یکی از موارد مورد نیاز بدن است اما چنان چه بیش از نیاز بدن مصرف شود موجب بروز مشکلات جدی از قبیل حمله قلبی و سکته می شود. 
این ماده با رسوب درجداره سرخرگ ها باعث مسدود شدن یا تنگی این رگ ها شده و در نهایت موجب تحمیل کار بیشتر به قلب می شود. کلید سلامتی در واقع ایجاد تعادل در میان «کلسترول خوب» یا LDL و «کلسترول بد» یا HDL است. 
از آ نجا که بدن، همه کلسترول مورد نیازش را تولید می کند ما با مصرف کلسترول اضافی از طریق چربی های اشباع شده دچار مشکل می شویم. 
اما خبر خوش این است که با خوردن بعضی از مواد غذایی می توانیم اثر این چربی های اشباع شده را خنثی کنیم: 

سویا: 
 این محصول گیاهی مفید به اشکال مختلفی از قبیل آرد سویا، شیر سویا و یا حتی تنقلاتی مانند سویای بوداده عرضه می شود و می تواند جانشینی مناسب برای گوشت و پروتئین حیوانی باشد، از این طریق مصرف چربی های اشباع شده کاهش می یابد ضمن آنکه ترکیبات مفیدی به نام ایزوفلاون نیز در این محصول گیاهی شناخته شده اند که می توانند کلسترول بد را در بدن کاهش دهند. 

حبوبات :  
به غیر از گندم کامل هیچ غذای دیگری به اندازه حبوبات غنی از فیبر نیست.
حبوبات حاوی نوعی فیبر قابل حل هستند که کلسترول را کاهش می دهد.  
انواع مختلف حبوبات را در رژیم غذایی تان بگنجانید. خوردن یک فنجان از هر یک از انواع حبوبات به ویژه لوبیای قرمز، لوبیا چیتی، نخود و باقلا می تواند ظرف مدت شش هفته کلسترول خون را حدود ۱۰ درصد کاهش دهد. از حبوبات مختلف در سالادها، خوراکی ها، سوپ ها و یا به صورت پوره شده سود ببرید.  
اگر برای پختن حبوبات که معمولا دیرپز هستند فرصت کافی ندارید می توانید از کنسرو آنها نیز استفاده کنید اما بهتر است قبل از مصرف حبوبات کنسرو شده برای کاهش نمک، آنها را آبکشی کنید. 

ماهی: 
 اغلب ماهی ها حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کند و کلسترول خوب را افزایش داده و تری گلیسیرید را پایین آورد. به ویژه ماهی هایی مانند ماهی آزاد، تن، قزل آلای رنگین کمانی و ساردین غنی از امگا ۳ هستند. سعی کنید هر هفته یک نوع ماهی را در وعده های غذایی تان بگنجانید. 

آووکادو: 
 آووکادو منبع سرشاری از چربی های اشباع نشده دوست قلب و همچنین نوعی چربی گیاهی است که مقدار کلسترول جذب شده از غذاها را کاهش می دهد. وجود این چربی ها موجب می شود آووکادو کالری زیادی معادل ۳۰۰ کالری به ازای یک عدد آووکادوی متوسط تولید کند

سیر:  
به نظر می رسد سیر مانع چسبیدن مولکول های کلسترول به دیواره رگ ها می شود. سیر را به راحتی می توان در طبخ انواع غذا به کار برده و به طعم و عطر آنها غنای بیشتری بخشید. 
 
 اسفناج: 
 این سبزی سرشار از ماده ای به نام لوتئین است که می تواند از بدن ما در برابر حملات قلبی محافظت کند. 
 حتی مصرف مقدار کمی اسفناج در روز نصف پیمانه جداره رگ ها را از کلسترول پاک نگاه می دارد و مانع انسداد سرخرگ ها می شود. 

مارگارین های بدون کلسترول: 
 این محصولات با کاهش جذب کلسترول موجود در غذا و همچنین تولید آن در کبد به شما کمک می کنند. مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف دو وعده مارگارین بدون کلسترول می تواند کلسترول را جمعا حدود شش تا ۱۰ درصد و کلسترول بد را ۷ تا ۱۴ درصد کاهش دهد. 
 
گردو و بادام: 
 این دانه ها علاوه بر نوعی چربی اشباع نشده بی ضرر مواد مغذی دیگری نیز در خود دارند که به عنوان مثال گردو حاوی اسیدهای چرب امگا۳ نیز هست.  
مطالعات نشان می دهد افراد اگر به طور مرتب این دانه ها را مصرف کنند در مقایسه با سایر افراد کمتر دچار بیماری های قلبی می شوند. اما از آنجا که این دانه های روغنی مقدار زیادی کالری تولید می کنند باید اعتدال را در مصرف آنها رعایت کرد. 
 مصرف روزانه دو قاشق سوپخوری از این دانه ها به صورت خرد شده با ماست یا سالاد و یا نصف پیمانه به عنوان تنقلات دو تا سه بار در هفته می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد. 

چای:  
چای چه به صورت داغ و چه به صورت چای یخی ترکیبات آنتی اکسیدان فلاونوئید فراوانی را به بدن شما می رساند که می تواند فشار خون را کاهش داده مانع ایجاد لخته های خونی شود. 
 در حقیقت یک فنجان چای داغ در مقایسه با بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است. هر روز دست کم یک فنجان چای بنوشید. 

شکلات: 
 شکلات های تلخ نسبت به شکلات های شیری حاوی سه برابر آنتی اکسیدان فلاونوئید بیشتر هستند که می تواند مانع چسبیدن پلاکت های خونی به هم و تشکیل لخته های خونی شود اما این امر در مورد شکلات های سفید صادق نیست. اما در مصرف شکلات حتما از زیاده روی پرهیز کنید.

موادی که در بالا به آنها اشاره شد می توانند تا حد قابل توجهی به کنترل کلسترول و سلامتی شما کمک کنند. 
 پس از گردو و بادام به عنوان تنقلات استفاده کنید، ماهی بخورید، چای بنوشید و هرازگاهی بدون احساس گناه یک قطعه شکلات بخورید اما اعتدال را رعایت کنید .
 
     
      
 
      
 
 

غذای نیم روز

                                                                         

               

 

از آن جا که معده کودکان کم حجم است و غذای کمی در معده آن‏ها جا می‏گیرد . به همین دلیل فاصله‏ی بین غذاهای کودک نباید خیلی زیاد باشد . 

 

کودکان، بین صبحانه و ناهار احتیاج به یک غذای نیم‏روزی دارند . 

این غذای نیم‏روزی می‏تواند انواع میوه، خشکبار، نان و شیرینی‏های سبک باشد . 

خوردن غذا در این زمان برای کودکان بسیار مهم است .

 

همراهی مادر با کودک در خوردن غذا; یعنی مادر در کنار کودک بنشیند، با او حرف بزند و با هم این غذای نیمروزی را بخورند .  

کودکان چه در خوردن صبحانه و چه در ناهار و شام احتیاج به همراهی و همدلی اطرافیان خود دارند و دوست دارند که بزرگ‏ترهایشان در کنارشان باشند و آن‏ها را همراهی کنند .  

اگر غذای نیمروز نامناسب باشد در ناهار کودک حتما تاثیر منفی می‏گذارد .  

تنقلاتی مانند انواع شکلات و آب نبات و حجم زیاد شیرینی موجب می‏شود تا کودک یک سیری کاذب پیدا کند و میلی به غذا نداشته باشد . 

استفاده از انواع خشکبار، دانه‏ها، مغزها و میوه‏ها به مراتب بهتر است      . 

  

       

                                            

                        

خانم های خانه دار بخوانند

مقدار کالری مصرفی در کارهای خانه  

تمیز کردن خانه  

تمیز کردن خانه، نه تنها کمک به پاکیزگی و مرتب شدن خانه می کند، بلکه موجب سلامتی روان نیز می شود و استرس و افسردگی را دور می کند.

از سوی دیگر تمیز کردن خانه یا باغچه موجب سوزاندن مقدار زیادی کالری می گردد.

20 دقیقه تمیز کردن خانه در هفته، سلامتی روان را تضمین می کند. 

محققان به این نتیجه رسیده اند که تمیز کردن خانه و راه رفتن، بیشتر از یک بار ورزش کردن در هفته عصبانیت را از بین می برد.

این فعالیت، افسردگی ناشی از مشکلات قلبی ، پُرفشاری خون ، دیابت نوع 2، عدم تحمل گلوکز و حتی بعضی از سرطان ها را درمان می کند.

مغز نیز به اندازه ی دیگر اعضای بدن از قبیل قلب و ریه ها اعمال فیزیکی انجام می دهد. به همین دلیل تعجب آور نیست اگر بگوییم با کمترین فعالیت، افسردگی از بین می رود.

 

فعالیت

مقدار کالری سوخته شده در 20 دقیقه

لباس شستن

73

گردگیری

85

تمیز کردن باغچه

184

اتوکشی

77

جارو کردن زمین

153

چیدن مبلمان

255

ظرف شویی

77

ماشین شویی

153

پنجره شویی

105

وجین کردن باغچه

153

 

پس بهتر است به جای انواع و اقسام قرص هایی که برای راحتی اعصاب و روان می خورید و عوارضی را در بدن بوجود می آورند، خانه خود را تمیز کنید!

 مریم سجادپور-کارشناس تغذیه