لباس‌ها درباره شما چه می‌گویند؟


انتخاب لباس رازهای درون‌ شما را برملا می سازد، باور نمی‌کنید؟ این مطلب را بخوانید!

روانشناسان می‌گویند؛ لباس‌های شما چیز‌های زیادی در باره شما می‌توانند، بگویند.از نظر آنها آنچه شما می‌پوشید، می‌تواند اطلاعات بسیاری به سایر افراد بخصوص افرادی که با آنها در ارتباطات هستید، بدهند.اطلاعاتی در زمینه شخصیت درونی شما مانند: غرور،جاه طلبی، احساسات، عواطف، تجربه، عادات، فرهنگ و...

دکتر جنیفر بامگارتنر روانشناس بالینی در خصوص این پدیده کتابی به نام" روانشناسی لباس" نوشته است. او معتقد است که شما همان چیزی هستید که می‌پوشید. و لباس‌های شما همه چیز را در باره شما آشکار می‌سازند.

او توضیح می‌دهد؛ نه تنها روانشناسی مشخص می‌کند چگونه لباس خود را انتخاب کرده‌ایم، بلکه می‌تواند از روی انتخاب شما، مشخص کند که شما چگونه فرد و شخصیتی دارید و چگونه با مسائل خود در زندگی روزمره و محیط کار برخورد می‌کنید.

دکتر جنیفر می‌گوید؛ شما می‌توانید از نوع خرید، انتخاب و نگهداری لباس‌ها نیز یک فرد را روانشناسی کنید.حتی در کنار هم قرار دادن، لباس‌ها در کمد و نیز ست کردن آنها هنگام پوشیدن و...کافی است به رفتار‌ها دقت کنید. چرا که هر رفتاری در چیزی عمیق‌تر از آنچه فکر کنید، ریشه دارد. همانطور که ما روانشناسان به عنوان نوعی روش درمانی به این نکات توجه می‌کنیم، شما می‌توانید به عنوان شتناخت بیشتر روحیات شریک زندگی، دوست و...به آن توجه کنید.

حتی ما از لباس به عنوان یک کمک یا یک سلاح نیز استفاده می‌کنیم. این روانشناس در ادامه می‌گوید؛ آمریکایی‌ها لباس را به عنوان یک شاخص اقتصادی و اجتماعی قلمداد می‌کنند. چرا که با استفاده از اعلائم غیر رسمی چون "برند" و انتخاب افراد ازانواع برند‌ها بر اساس رتبه بندی آنهاو... سیستم طبقه اشراف و غیره را بوجود آورده است.

او در توضیح این مسئله می‌گوید؛ هنگامی که مردم تحت نفوذ و تاثیر یک سیستم خاص یا برند خاص نباشید، خودشان خواهند بود و انتخاب شخصی خود را خواهند داشت. آنچه که به شما کمک می‌کند تا آنچه مناسب شما است، پیدا کنید و یا مد روز را به شما ارائه یا تحمیل می‌کند. دیگر نمی‌توانید صد در صد خود واقعی‌تان باشید.

لباس و تیپ شخصیتی شما

در حال‌حاضر با اقتصادی که بر مردم روا می‌دارند، مردم برای حفظ موقعیت یا مبارزه با حس از دست دادن وضعیت تلاش می‌کنند چرا که حفظ وضعیت روز به روز مهم‌تر می‌شود. در این میان این  لباس‌های ما هستند که به ما کمک می‌کنند تا انطوری که می‌خواهیم زندگی کنیم و یا اینکه نشان دهیم که چگونه زندگی‌ می‌کنیم.

دکتر جنیفر به نکته خاصی اشاره می‌کند که زنان خانه‌دار با پوشیدن لباس‌های مارک یا مدل‌ لباس‌هایی که در مجموعه تلویزیونی روز می‌بینند به عنوان سلاح در مقابل سایر زنان بخصوص زن شاغل استفاده می‌کنند. یک نوع مبارزه درونی و حسی است.شاید توصیف آن سخت باشد ولی واقعیت دارد.

نکته دیگر، آیا تا به حال کسی به شما گفته که از نوع کفش‌های که مرد‌ها می‌پوشند؛ می‌توان به تیپ شخصیتی آنها پی برد. یعنی می‌توانید از طریق نوعی کفشی که یک مرد پوشیده در باره او قضاوت کنید. متاسفانه این مسئله چندان هم ساده نیست ولی امکان پذیر است.

جنیفر در خصوص "پروژه تصویر مثبت" در افراد می‌گوید؛ هیچ چیزو هیچ تکه‌ای از لباس در انتخاب شما نیست که برای جلوه دادن، تصویر مثبت بی‌تاثیر باشد. حتی انتخابی فوری و بصورت ناخودآگاه...این مسئله در طول زمان خود را درقالب لباس‌های رسمی، ورزشی، کلاسیک، لباس‌های محدود سنی، رنگ‌ها و...نشان داده است و شما این مسئله را به خوبی می‌دانید.

از طرفی، لباس‌هایی نیز برای نشان دادن افراد ناموفق و یا تصویر منفی از افراد بسیار فراوان وجود دارد. که به صورت عمد یا به صورت ناخودآگاه و حتی به  صورت اجبار پوشیده می‌شود. لباس‌هایی که فرد را در نظر عموم شکست‌خورده و ناموفق جلوه‌گر می‌سازد. از نظر روانشناسی، بدترین لباس، لباس خنثی یا تلاش برای خنثی ساز یک شخصیت با لباس است.

لباس‌های که نشان می‌دهد فرد توجه و تلاشی برای نشان دادن؛ سن، موقعیت، جنسیتو...ندارد. نادیده گرفتن موقعیت و جنسیت به نوعی پنهان کاری فرد برای آنچه که هست، است. انتخاب لباس اشتباه ارسال پیام اشتباه به مخاطب است.

لباس‌ها برای شما هستند نه درباره شما! نباید از آنها علیه خود استفاده کنید. هرگونه لباسی که تیپ شخصیتی شما را مخدوش می‌کند، پوشیدنش ممنوع است چرا که آثار زیان باری بدنبال خواهد داشت. چه از نظر اجتماعی و چه از نظر روحی و...


مطالعات دانشگاه نورث وسترن درباره  لباس و شناخت مفهوم دربرگیرنده آن، نشان می‌دهد که نفوذ سیستماتیک جامعه در فرایند‌های روانی پوشیدن لباس تاثیر همه جانبه داشته است. به عبارتی لباس تنها به مفهوم پوشش انسانی یا تن پوش به کار نمی‌رود بلکه معنا و مفهوم گسترده‌ای پیدا کرده است. یکی از آن تغییرات، تغییر مفهوم‌ این مطلب است که لباس درباره شما است نه برای شما! دیگر احساس شما در یک لباس چندان جایگاهی ندارد.


روانشناسان تلاش می‌کنند با روشن کردن این مسئله افراد را از این سردر گمی نجات داده و آنها را به حس لذت بردن از انتخاب لباس پوشیدن به عنوان تن‌پوش راهبری کنند. به همین دلیل تست‌های بیشماری برای ارزیابی این مسئله یعنی نوع لباس پوشیدن، انتخاب لباس و...تهیه و تنظیم کرده‌اند تا افراد با توجه و انجام آنها، دقت و توجه بیشتری در نوع پوشش و انتخاب لباس خود به کار گیرند تا اقدامات و تلاش‌های خود را با نوع انتخاب لباس یا تن‌پوش تحت تاثیر قرار دهند.

ما در اینجا نمونه کوچکی از تست‌های موجود را برای علاقمندان انتخاب کرد و درج کرده‌ایم. شما با این تست می‌توانید نه تنها تیپ شخصیتی خود بلکه دوستان  و شریک زندگی خود را تا حدودی ارزیابی کنید.البته ناگفته نماند این تست‌ها، تست‌های کامل نیستند. برای دسترسی به تست‌های کامل و ارزیابی صحیح خود باید به متخصصان امر مراجعه کنید.
با دقت به سوال‌های زیر پاسخ داده وبه تعابیر آنها نیز توجه کنید؛

الف- دیر شده و بسیار عجله دارید، چه لباسی را از کمد خود بیرون می‌کشید؟

1- یک شلوار و یک بلوز آستین کوتاه
2- یک بلوز دکمه‌دار رسمی با کت و شلوار
3- یک پیراهن
4- یک بلوز بامزه با شلوار جین (یا هر شلوار راحتی در فرهنگ شما)


- انتخاب گزینه یک نشان می‌دهد که راحتی برای شما مهم‌تر است تا اینکه دیگران چه فکری می‌کنند.

-  انتخاب گزینه 2 نشان‌دهنده این است که شما همیشه به آراسته بودن خود اهمیت می‌دهید و فردی منضبط هستید.

- انتخاب گزینه 3 نشان‌دهنده آن حس لطیفی است که در شما بسیار بارزاست.

-  انتخاب گزینه 4 نشان می‌دهید که شاد بودن و لذت بردن از چیزی که می‌پوشید برای شما بسیار مهم است.

ب- تصمیم به انتخاب رنگ می‌گیرید. رنگ...

1- بنفش
2- مشکی
3- خاکستری
4- قهوه‌ای

- بنفش : نشان‌دهنده روحیه لطیف و حساس است.
- مشکی : نشان‌دهنده باوقار و تا حدی جدی بودن است.
- خاکستری : نشان‌دهنده آرام و تسط است.
-  قهوه‌ای : نشان‌دهنده روحیه پرانرژی و پرتکاپو است.

ج- همیشه در محل کار چی می‌پوشید؟

1- لباس اسپورت
2- جامه بلند
3- لباس براق
4- لباس رسمی

- انتخاب گزینه اول؛ راحتی شما مهم‌تر از هر چیز دیگری است.
- انتخاب گزینه دوم: دل‌ شما نمی‌خواهد مورد توجه باشید و ترجیح می‌دهید  به حال خود باشید.
- انتخاب گزینه سوم: دوست دارید به شدت مورد توجه باشید و جلب توجه کنید و همه در مورد شما صحبت کنند.
- انتخاب گزینه چهارم: با وقار و جدی بودن در کار برای‌ شما مهم‌ترین است.

د- وقتی کمد خود را باز می‌کنید، بیشتر لباس‌های‌ شما چه رنگی است؟

1- سبز
2- مشکی
3- آبی
4- قهوه‌ای
5- خاکستری
6- سفید
7- رنگ‌های روشن

- رنگ سبز برای لباس معمولا نشان‌دهنده آن است که صاحبان آن شخصیتی قوی و اراده‌ای بالا دارند. در تصمیم‌گیری‌ها خیلی محکم عمل کرده و تا حدی خودرأی و مغرورند. این افراد اعتماد به نفس بالایی دارند و در کمک به دیگران پیشقدم می‌شوند.

- آبی‌پوش‌ها دارای نگاهی عمیق بوده و شخصیتی حساس و شفاف دارند. این افراد به راحتی فکر و نظر خود را به دیگران منتقل می‌کنند و به همین نسبت شجاعت و جرأت ویژه‌ای هم از خودشان نشان می‌دهند. آنها زندگی را زیبا دیده و بیشترین تلاش را برای استفاده بهینه از آن می‌کنند.

- بیشتر اوقات انتخاب رنگ مشکی نشان‌دهنده آن است که این افراد انسان‌هایی رؤیایی هستند که در فضایی شاعرانه زندگی می‌کنند و در عین حال بسیار دست و دلبازند و تلاش می‌کنند با هر آنچه دارند به کمک دیگران رفته و گرهی از مشکلات آنها باز کنند. آنها بسیار اجتماعی، ظریف و ساده پسند هستند.

- قهوه‌ایی پوش‌ها سمبل مهربانی و محبت هستند. برخی روانشناسان می‌گویند رنگ قهوه‌ای هر چه تیره تر باشد مهر ومحبت صاحبش بیشتر است. این افراد بسیار خونسردند و تقریبا هر چه را می‌خواهند به راحتی تصاحب می‌کنند. آنها در بدترین شرایط می‌توانند بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنند.

- انتخاب رنگ خاکستری نشان‌دهنده این نکته است که این افراد معمولا شخصیتی آرام و با اعتمادبه‌نفس دارند. هر چند روان‌شناسان می‌گویند افرادی که دل در گرو رنگ خاکستری دارند شخصیتی عصبی دارند و همیشه به دنبال آرامش می‌گردند. آنها در مجموع انسان‌هایی سر سخت و سنگین‌دل هستند که با نفوذ کردن در دل‌شان برای همیشه جای خواهید داشت.

- افرادی که لباس‌های سفید را دوست دارند انسان‌های خوش‌قلبی هستند و همیشه به دنبال دوست می‌گردند. این افراد معمولا از کودکی روی پای خود بزرگ شده‌اند و دوست ندارند به دیگران تکیه کنند. در موقعیت‌های کاری همیشه در حال ساختن نردبانی برای بالا رفتن از آن هستند، چرا که معتقدند از هر فرصتی باید استفاده کرد.


- انتخاب رنگ‌های روشن نشان‌دهنده این است که این افراد به شدت سرشار از انرژی مثبت بوده و عشق و بالندگی را به اطراف خود پخش می‌کنند. دیدار با این افراد اگرچه ممکن است همیشه خوشایند نباشد اما بازگیری انرژی مثبت و سازنده از آنها می‌تواند بقیه روز را برای شما زیباتر، دلچسب‌تر و قابل تحمل‌تر سازد.

ر-  دوست دارید، لباس‌هایی که می‌پوشید، چگونه باشد؟

1- تنگ باشد
2- گشاد باشد

- افرادی که لباس‌های تنگ می‌پوشند عموما افرادی مغرور و زود‌رنج هستند. همچنین افرادی بسیار جذاب، شایسته و معقول‌ هستند.

- افرادی که لباس‌های گشاد می‌پوشند افرادی بخشنده هستند به هیچ وجه حسود نبوده و دوستان زیادی دارند. فداکار و صادق نیز هستند.

ز- دوست دارید بیشتر چه رنگ‌های خریداری کنید؟

1- روشن
2- تیره

- افرادی که لباس‌های تیره می‌پوشند عموما افرادی خودخواه بود و بسیار خونسرد هستند. به ندرت عصبانی می‌شوند و سلیقه خوبی در انتخاب لباس دارند.

- افرادی که لباس‌های روشن می‌پوشند افرادی فداکار و صادق هستند؛ افرادی مهربان، شوخ‌طبع و عاشق صلح و صفا و آرامش هستند.

ژ- چه نوع پارچه‌ای را برای لباس بیشتر می‌پسندید؟

1- پارچه‌های نرم و لطیف و کاملا مسطح
2- پارچه‌های زبر و شق
3- پارچه‌های متفاوت و غیر معمول
4- پارچه‌های راحتی که زیاد نیاز به مراقبت نداشته باشند.

- انتخاب گزینه اول خصوصیات اخلاقی بارزی چون؛ ظرافت، نازک بینی، مهربانی، ملایمت و مملو از خصوصیات لطیف است.

- انتخاب گزینه دو نشان دهنده خصوصیات اخلاقی بارزی چون؛ روحیه ورزشکاری، تنومند و قوی‌هیکل، استوار و محکم است.

- انتخاب گزینه سوم نشان دهنده خصوصیت اخلاقی چون؛ غریب و غیرعادی، برجسته و متمایز، جسور و... است. اینگونه افراد آماده انجام تمام امور از جمله معمول و غیر معمول هستند.

- انتخاب گزینه چهارم نشان دهنده خصوصیات اخلاقی چون؛ پرانرژی، خوشحال، سبکبار و بی‌خیال است.

س- چه طرحی را بیشتر روی پارچه می‌پسندید؟

1- عکس‌های کوچک و خیلی ظریف
2- عکس‌های غیر معمول و جلب توجه‌کننده به ویژه تصاویری که حاوی مفاهیم انتزاعی هستند.
3- طرح‌های ساده و خیلی رایج که چندان جلب توجه نکنند.
4- طرح‌های ساده اما در عین حال آشکار که خیلی هم توی ذوق نزنند.
5- طرح‌های شاد و رنگی و پارچه هایی با وزن متناسب

- انتخاب گزینه اول: شخصیت حساس
- انتخاب گزینه دوم: شخصیت نمایشی
- انتخاب گزینه سوم: شخصیت محتاط
- انتخاب گزینه جهارم: شخصیت موقر
- انتخاب گزینه پنجم: شخصیت مسرور و بانشاط


ش- شما به یک فروشگاه برای خرید کفش می‌روید، اولین قسمتی که به سمت آن می‌روید، کفش‌های...

1- نوک تیز
2- تخت و راحت
3- پوتین شکل
4- لژ دار
5- ورزشی
6- نوک گرد

- افراد و زنانی که کفش‌‌های لژدارمی‌پوشند معمولا رک و بااعتماد به نفس بوده و در عشق قدرتمند هستند. اما زمانی که وقت تصمیم گیری می‌رسد با تردید عمل می‌کنند. در ارتباطات به دنبال اطمینان و اعتماد هستند.

- کفش‌‌های نوک‌ تیز را دوست دارید، شما فردی هستید که می‌خواهد مشخص و البته غیرعادی باشد؛ شخصی که خواهان توجه است و همیشه چیزی را که می‌خواهد به دست می‌آورد. شما در مورد قدرت و جاذبه‌‌های خود اطمینان دارید. گرچه عده‌ای شما را فردی نادان و سطحی ‌بینند.

- دوستداران کفش‌‌های تخت و راحت، معمولا افرادی دوست‌داشتنی با رفتار کمی کسل‌کننده هستند. روح شما عمیقا هنوز یک کودک است. سعی می‌کنید جالب توجه کرده و با دیگران راحت باشید ولی غریبه‌‌ها به سختی می‌توانند به شما نزدیک شوند. زنانی که این سبک را می‌پسندند معمولا مدگرا بوده و به پوشیدن لباس‌های جدید علاقه‌‌مند هستند.

- انتخاب کفش‌‌های پوتین شکل نشان دهنده این است که شما محتاط و کمی خودپسند هستید. به مردم اعتماد ندارید و ترجیح می‌دهید هر کاری را خودتان انجام دهید. ولی در عین حال باهوش و حساس بوده و اغلب نگران رابطه‌ خود با دیگران هستید.

- کفش‌‌های غیر نوک تیز؛ خوددار هستید و احساسات‌ خود را پنهان می‌کنید. شما می‌دانید چه می‌خواهید و به هدف‌ خود می‌رسید، برای‌ شما مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد و اطرافیان‌ شما چه فکری می‌کنند. می‌توانید بسیار دقیق و نکته‌سنج باشید به طوری که راحت نمی‌توانید دوست پیدا کنید.

- انتخاب کفش‌‌های ورزشی؛ این افراد به طور طبیعی خلاق و اجتماعی هستند. آنها عاشق سفرهستند. و اگر مجبور شوند در یک مکان مدت طولانی بمانند، بسیار کسل و خسته می‌شوند. دوست دارند، همیشه در بین افرادی باشند که به آنها احترام گذاشته و دوست‌شان دارند.

منبع: psychologies

نظرات 3 + ارسال نظر
مونا دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 19:36 http://mahakshow.blogfa.com

سلام . خیلی خوشحال میشم اگه از وبلاگم بازدید کنی من مزون لباس دارم و کارم رو تازه شروع کردم . امیدوارم از لباسها خوشت بیاد .09195147274

مریم دوشنبه 6 مرداد 1393 ساعت 11:53

سلام بانو جون
من مریم هستم. وبلاگ شما رو گاهگاهی میخونم و لذت میبرم. من یه سایت درست کردم برای مامانایی مثل شما که بچه هاشونو خیلی دوس دارن و دلشون میخواد عکسها و کارای کوچولوی دوس داشتنیشون رو با بقیه مامانا هم درمیون بذارن. اونجا میتونید به راحتی واسه عکسهای کوچولوتون آلبوم درست کنید و مطالب رو به آسونی اشتراک گذاری کنید و مامانهای دیگه میتونن عکسهای کوچولوهای همدیگه رو لایک کنن و کامنت بذارن.
خیلی خوشحال میشم اونجا ببنمتون. ثبت نامش هم خیلی راحته. اگه زود ثبت نام کنید عکس کوچولوتون توی صفحه اول ماناچهر قرار میگیره
www.manachehr.ir
منتظرتون هستم [لبخند]

سپیده یکشنبه 4 آبان 1393 ساعت 01:52 http://ravanshenasi900.blogfa.com/

خیلی جالب بود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد