مدلی برای آموزش مدیریت مالی به فرزندان

                     $$$$$$$$ اختیار پول در دست کودک $$$$$$$$

تمام تلاش والدین فراهم نمودن شرایط مناسب مالی برای کودکان در زندگی آینده آنها می باشد. شاید یکی از مهمترین دغدغه های امروز پدران و مادران، تامین آینده پولی و مالی کودکانشان باشد.

آرزوی تمامی والدین است که بچه های آنها از زندگی لذت ببرند و یک احساس رضایت و شادابی در بزرگسالی آنها حداقل به لحاظ مالی وجود داشته باشد، این شرایط مالی چیزی است که برای اکثر والدین به خاطر یکسری دلایل مختلف در زندگیشان از گذشته تا کنون وجود نداشته است، پس حداقل می خواهند که کودکان آنها دچار این مشکل نشوند. در این نوشتار سعی می کنیم روشی را برای تامین آینده پولی و مالی کودکتان آموزش دهیم.


                                                                                                
                               

با توجه به اینکه وضعیت مالی مناسب یک خانواده می تواند بر تمامی جوانب زندگی اعضای خانواده اعم از تغذیه، بهداشت، آموزش و حتی روابط بین اعضای خانواده تاثیر مستقیمی داشته باشد، توجه به آن امری ضروری است. به طور کلی کودکانی که در یک خانواده مرفه زندگی می کنند، به مراتب از شانس بیشتری برای اینکه آینده ای موفقتر، حداقل در زمینه مالی زندگی خود داشته باشند، برخوردار هستند.

ما در جامعه به لحاظ شاخص های اقتصادی و مالی با دو گروه از پدران و مادران مواجه هستیم، گروه اول والدینی هستند که از سطح زندگی خوبی برخوردار بوده و در تامین مالی خانواده موفق عمل کرده اند، و گروه دوم آنهایی که دچار مشکلات متعدد پولی و اقتصادی هستند و کودکان آنها در شرایطی مناسبی قرار ندارند، اما نکته قابل توجه این است که، هر دو گروه در یک چیز با هم اشتراک دارند، و آن نگرانی از وضعیت پولی کودکان در آینده می باشد، آنها باید مدیریت صحیح پول و انجام مسوولیت های مالی را به کودکان خود آموزش دهند و بچه های خود را برای وارد شدن به فضای اقتصادی موجود جامعه آماده نمایند.


ما سعی می کنیم در اینجا یک روش ساده و موثر را برای انتقال آن به کودکانتان ارائه نمائیم، تا شما بتوانید اصول اولیه و پایه ای مدیریت مالی را به سادگی برای کودکان خود تشریح نمائید. شما این مدل آموزشی را می توانید برای کودکان گروه سنی ۴ تا ۱۳ ساله اجرا کنید.

                                                                                       

قبل از توضیح مدل مورد نظر، باید یادآوری کنیم که آموزش مهارت های پولی به کودکان، به همان سادگی آموزش غذاخوردن، راه رفتن و صحبت کردن به آنها می باشد و فقط با تمرین و تلاش مداوم قابل یادگیری است.

نام مدل GISS از اول حروف چهار مهارت اصلی و پایه ای در آموزش مدیریت پولی گرفته شده است، این چهار مهارت عبارتند از :

Give: بخشش و هدیه

Invest: سرمایه گذاری

Save: پس انداز

Spend: خرج کردن

چارچوب و شکل مدیریت پول در این روش، بسیار ساده و کاملا قابل اجرا و البته بسیار موثر و کارآمد می باشد. هر چند که این روش برای آموزش مباحث مالی به کودکان طراحی شده است، اما افراد بزرگسال نیز می توانند از آن استفاده نمایند. هر کدام از چهار مهارت فوق، در شناخت کودکان در مورد کاربرد ها و استفاده های که می توان از پول داشت، نقش اساسی و تعیین کننده ای، بازی می کنند. نحوه کارکرد این مدل به این صورت است که کودکان باید پول خود را به نسبت های مشخصی برای هر یک از موارد فوق اختصاص دهند، لذا ابتدا هر یک از این موارد را با توجه به سهمی که در مدل فوق دارند، بررسی می کنیم.


● نیکوکاری و هدیه

بخشیدن و هدیه دادن یکی از قدیمی مفاهیم ارزشی در حوزه مباحث اخلاق مالی می باشد. از همان گذشته نیز بزرگان و اندیشمندان زیادی بر این مساله تاکید کرده و حتی درصد آن را مشخص نموده اند، آنها معتقد هستند که افراد باید ۱۰ درصد از ثروت و دارایی های خود را به صورت هدیه و بخشش و برای انجام کارهای نیکوکاری اختصاص دهند.

ما باید این عمل ارزشمند را از همان دوران کودکی در ذهن و اندیشه کودکان نهادینه کنیم، و آنها عادت کنند که بخشی از درآمد و ثروت خود را به دیگران با کمال رضایت و خشنودی هدیه نمایند.

آنها باید یاد بگیرند که اگر همه مردم به این رفتار ارزشمند اقدام نمایند، منافع آن برای کل جامعه بسیار بیشتر خواهد بود. مطمئن باشید کودکان با انجام این رفتار یک احساس کرامت و بزرگی خواهند داشت، که مطلوبیت اقتصادی بیشتری را نسبت به خرج کردن کل پول برای خود، نصیب آنها خواهد کرد.

                                                                                                   

 اما مهمترین نکته در این زمینه، اختیار و انتخاب خود کودک می باشد، یعنی او باید با احساس رضایت تمام این کار را انجام دهد، در اینصورت خواهد بود که به نتایج ارزشمندی دست پیدا می کند. در اینجا لازم به یادآوری است که این بخش از پول کودک نه تنها در امور نیکوکاری می تواند خرج شود، بلکه سایر هدیا مانند هدیه روز مادر، پدر و جشن تولد اعضای خانواده و دوستان و سایر موارد مشابه نیز از همین محل باید خریداری شود. پس کودک باید ۱۰ درصد از پول خود را برای این منظور کنار بگذارد.


● سرمایه گذاری

سرمایه گذاری برای کودکان بخصوص در سنین پایین تر یک مفهوم کلی و شاید سنگین باشد، اما آموزش در این مورد نیز باید بتدریج از همان دوران کودکی صورت گیرد. برای شروع می توانید اینطور به کودک سرمایه گذاری را معرفی کنید، که او باید به فکر آینده مالی زندگی خود باشد، لذا از همین حالا باید اقداماتی را انجام دهد. نکته کلیدی این است که کودک عادت کند، بخشی از پول خود را باید صرف اموری کند که در بلند مدت و در آینده به او پول بیشتر و سود خواهد داد.

اگر او بتواند این مفهوم را به خوبی درک کند، قدمی بزرگ در اسقلال پولی خود در بزرگسالی و البته در دوران بازنشستگی و پیری برداشته است. خیلی از مردم بعد از اینکه مبلغی پول پس انداز می کنند، اقدام به خرید موارد مصرفی همچون ماشین، دوچرخه، موتورسیکلت و سایر موارد مشابه می کنند، در صورتی که این کار سرمایه گذاری نیست (البته در یک اقتصاد سالم و منطقی) سرمایه گذاری یعنی اینکه شما با بخشی از پول خود کارهایی را انجام دهید که در آینده بتوانید از درآمد و سود آن زندگی خود را بگذرانید. در واقع مفهوم سرمایه گذاری برای کودک باید همان پول سازی با پولشان تعریف شود، آنها باید یادبگیرند که با پولی که به راحتی در حال خرج کردن آن هستند و به زودی تمام خواهد شد، می توانند پول بیشتری ایجاد نمایند. شما به عنوان والدین باید زمینه های سرمایه گذاری های کوچک را برای کودکان خود فراهم کنید و آنها نیز باید از همین حالا عادت کنند که ۱۵ درصد از پول خود را جهت انجام امور سرمایه گذاری کنار بگذارند.


● پس انداز

تمامی کودکان باید دارای اهداف پولی و مالی در زندگی حال و آینده خود باشند، شاید بتوان گفت اشتیاق و انگیزه رسیدن به هدف، مهمترین عامل در موفقیت والدین در آموزش مباحث مالی به کودکان است. زیرا برای رسیدن به هدفی خاص، کودک حاضر می شود که در یک چارچوب و برنامه ریزی مشخص و حتی محدود کننده ای زندگی کند. برای مثال کودکی که خواهان خرید یک اسباب بازی و یا دوچرخه می باشد، باید بداند که برای رسیدن به این هدف خود، بخشی از پولش را در مدت زمان مشخصی پس انداز نماید.

اگر فقط یکبار کودک احساس پرشور و قدرتمند خرید یکی از خواسته های خود را با پول خودش و از محل پس اندازش بچشد، مطمئن باشید اولین قدم را در راه موفقیت مالی برداشته است. این کار باعث می شود که آنها پس از تعیین اهدافی بزرگتر، تمامی تلاش خود را برای رسیدن به آن انجام دهند. ایجاد اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری تنها بخشی از نتایج رفتار پس انداز کردن در کودکان می باشد.

اگر این احساسات در کودک شما از همان ابتدا نهادینه گردد، دیگر نگران زندگی آینده مالی کودکتان نباشید، او پله های موفقیت را یکی پس از دیگری طی خواهد نمود.

اما در تمامی این مراحل، نقش شما به عنوان فراهم کننده شرایط، بسیار حساس و تعیین کننده می باشد. اینکه کودک شما به اولین خواسته پولی خود، به صورت مستقل دست پیدا کند، تنها با راهنمایی و همیاری شما اتفاق خواهد افتاد. در اینصورت آنها زمانی که بزرگتر شوند و بخصوص در دوران جوانی تصمیماتی خواهند گرفت که واقعا شما را متحیر و شگفت زده خواهند نمود.

در کنار آموزش مهارت پس انداز به کودکان باید حس خود کنترلی را نیز در آنها تقویت کنید، خود کنترلی یعنی اینکه کودک در تمامی تصمیمات پولی و مالی خود با در نظر گرفتن کلیه شرایط، خودش تصمیم نهایی را بگیرد و دائما کار ها و نتایج آن را کنترل نماید. این عامل باعث یادآوری همیشه گی و دائمی آموزش مهارت های پولی برای کودک خواهد شد.

پس انداز نیز به مانند سرمایه گذاری حس خشنودی و استقلال مالی را در کودکان تقویت خواهد کرد و در انجام مسوولیت های مالی برای آنها بسیار موثر خواهد بود و حس ناتوانی پولی که امروزه کودکان و بزرگسالان به آن دچار شده اند را از بین خواهد برد. لذا باید ۲۵ درصد از پول در دسترس کودکان برای پس انداز کردن، اختصاص داده شود.


● خرج کردن

این مهارت پولی در کوتاه مدت به کودکان نتیجه سریع اعمال و فعالیت های مالیشان را نشان خواهد داد. کودکان باید بیاموزند که فقط می توانند یکبار با پول خود خرید کنند، پس باید در خرید کردن بسیار وسواس از خود نشان دهند و ارزش چیزهایی را که می خواهند خریداری کنند با دقت بررسی نموده و هزینه – فرصت هر یک از انتخاب های خود را ارزیابی نمایند. دوران کودکی زمان بسیار مناسبی برای انجام اشتباهات پولی و مالی در اندازه کوچک می باشد، زیرا با انجام هر اشتباه آنها درس هایی را می آموزند که در آینده برایشان مفید خواهد بود.

این قانون که بخش زیادی از پول افراد به انجام هزینه های روزانه اختصاص داده می شود، فقط مربوط به کودکان نمی باشد، بلکه والدین نیز بخش زیادی از درآمد خود را صرف مخارج روزانه خود می کنند، اما باید به کودکان آموزش دهیم که درصد مشخصی از پول خود را برای این بخش از مباحث اقتصادی در نظر بگیرند، در این مدل توصیه می شود که ۵۰ درصد از پول کسب شده توسط کودکان، می تواند در هزینه های روزانه خرج شود. این محدودیت پولی در آموزش مهارت خرید های معقول و منطقی نقش تعیین کننده ای خواهد داشت، کودک باید بداند که در زمینه پولی با محدودیتی های روبرو می باشد و هر آنچیزی را که می خواهد، حداقل در کوتاه مدت نمی تواند داشته باشد.

کارشناسان معتقدند که بیش از ۷۰ درصد بزرگسالان نیز از خرید های روزانه خود به طور کامل راضی نیستند و از خرید بعضی از اقلام و هزینه کردن در مورد چیزهای زیادی پشیمان و ناراحت می شوند، پس بهتر است این بیماری اقتصادی که همان ولخرجی می باشد، در کودکی معالجه شود. برای داشتن خرید های معقول و اقتصادی سعی کنید تفاوت بین خواسته و نیاز را به کودکان خود آموزش دهید و آنها را مجاب نمائید که در هنگام خرید، کلیه انتخاب های خود را با این دو فاکتور مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند، در این صورت میزان رضایتمندی از خرید در کودک افزایش خواهد یافت.

از آنجا که ۵۰ درصد از منابع مالی کودک شما در این مهارت قرار گرفته است، به همان اندازه مدیریت خرج کردن صحیح یا مهارت خرید های منطقی و معقول نقش زیادی در موفقیت مالی کودکان خواهد داشت. یکی از مهمترین تاثیرات آموزشی مدل GISS این است که به کودکان این فرصت را می دهد تا در مورد آینده پولی و مالی خود به صورت پیوسته و منظم فکر کنند و از همین حالا تصمیمات ارزشمندی را بگیرند.

شاید مهمترین دلیل موفقیت این مدل اقتصادی هم اجرای آن توسط خود کودک می باشد، او سریعا از نتایج کارها و فعالیت های اقتصادی خود مطلع شده و می تواند برای بهتر نمودن شرایط، برنامه ریزی کند. یکی دیگر از مشخصه های این مدل، تکرار مداوم تمامی مهارت های فوق می باشد، تنها با تمرین و داشتن هیجان یادگیری می توان در بلند مدت امیدوار بود که این مدل بر روی کودکان و رفتار مالی آنها تاثیر بگذارد.

با گذشت زمان کودکان خود به شناخت و تجربه لازم و کافی جهت انجام درست و صحیح این مدل خواهند رسید. در ادامه مهمترین دلایل موفقیت مدلGISS و تقسیم پول به چهار قسمت هدیه، پس انداز، سرمایه گذاری و خرج کردن را بیان خواهیم کرد:

همانطور که گفته شد، تکرار و ارتباط پیوسته این ۴ مهارت با یکدیگر، باعث ایجاد عادت های پولی دائمی در کودکان می شود.                     

                                                                                            

در کنار هدف اصلی مدل، کودک با شمارش پول و ترتیب ارزش پول ها، آشنا خواهد شد.

این مدل قدرت تفکر و تصمیم گیری کودکان را افزایش خواهد داد.

در این مدل گفت وگوهای عمیق و تاثیرگذاری بین کودک با والدین به صورت روزانه رد و بدل می شود.

مهارت هدف گذاری و تلاش برای رسیدن مرحله به مرحله به آن، یکی دیگر از نتایج این مدل می باشد.

و شاید مهمترین نتیجه این مدل، ایجاد احساس مسوولیت مالی در کودکان و قبول کردن مسوولیت پولی در زندگی توسط خود آنها است.

تمامی این موارد در کنار راهنمایی و کمک والدین باعث ایجاد یک فرایند آموزشی کارآمد و کسب تجربه های ارزشمند توسط کودکان خواهد شد، که نتیجه آن نیز موفقیت اقتصادی خانواده می باشد.
                                            

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد