سس سالاد

                                                    

                                                                                  

6 جایگزین مناسب به جای سس در سالادها

این را زیاد گفته‌ایم و زیاد شنیده‌اید که سس چرب است و ضرر دارد و اگر اضافه وزن دارید، دور‌ سس را خط بکشید و اما در ادامه مطلب، درباره جایگزینهای سس با شما سخن خواهیم گفت ...

  
شما می‌دانید اگر یک روز نخواهید روی سالادتان سس بریزید، چه موادی را می‌توانید به جایش استفاده کنید تا سالادتان را مزه‌دار کنید؟
6 جایگزینی که این هفته می‌خوانید، قرار است به همین سوال پاسخ بدهد.    

 ۱- روغن زیتون
خیلی‌ها طعم و بوی روغن زیتون را دوست ندارند، در حالی که این روغن بودار در کنار بو و طعم نسبتا ناخوشایندش صدها مزیت دارد که مهم‌ترین اثر محافظتی آن پیشگیری از افزایش چربی خون و در نهایت حفظ قلب از ابتلا به انواع بیماری‌هاست. از دیگر مزایای این روغن می‌توان به اثر پیشگیرانه آن از ابتلا به برخی سرطان‌ها اشاره کرد. اگر قصد دارید غذایی کربوهیدرات دار بخورید بهترین کار برای اینکه قندخون‌تان بالا نرود اضافه کردن روغن زیتون به سالادتان است. به این ترتیب قند خون و حتی تری گلیسرید در حدود مناسبی ثابت می‌ماند، پس اگر دیابت دارید، بدانید که مصرف روغن زیتون حساسیت بدن شما را نسبت به انسولین بیشتر کرده و قندخون‌تان تنظیم می‌شود. شما می‌توانید به جای سس‌های چرب و آماده، کمی روغن زیتون را با سرکه یا آب‌لیمو مخلوط کنید و با اضافه کردن کمی ادویه و چاشنی‌های مخصوص سالاد سس خوش‌مزه و خوش‌طعمی تهیه کنید. اگر هم از روغن زیتون بدتان نمی‌آید، می‌توانید آن را به تنهایی روی سالاد کاهو، کلم و کلم بروکلی بریزید و میل کنید. 

 

2- آب گوجه‌فرنگی 

 گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های A و C و مملو از پتاسیم است. بنابراین عادت به مصرف‌اش به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر همه اینها، گوجه‌فرنگی منبع لیکوپن است که آثار محافظت‌کننده قلبی و عروقی داشته و یک آرامش‌بخش به حساب می‌آید. به همین دلیل می‌توانید به جای سس، گوجه‌فرنگی را رنده کنید، به آن کمی پیاز یا سیر ساطوری شده بیفزایید و با کمی آب‌لیمو یا سرکه، نمک و روغن زیتون، روی سالادتان بریزید. علاوه بر این می‌توانید آب گوجه‌فرنگی را کمی بجوشانید و بعد از سرد شدن با آب‌لیمو یا آب نارنج مخلوط کرده و هر روز از آن بهره ببرید.

  

۳- پنیر کم‌چرب
پنیر نیز می‌تواند یکی دیگر از جایگزین‌های سس باشد؛ البته پنیر کم‌چرب. پنیر علاوه بر طعم‌اش دارای مقادیر قابل ملاحظه‌ای پروتئین باکیفیت است و تقریبا تمام اسید آمینه‌های ضروری بدن را دارد. اگر پنیر پاستوریزه یا همان پنیر معمولی را روی سالادتان رنده کنید، غذای کاملی مصرف کرده‌اید؛ چرا که پنیرهای تازه علاوه بر پروتئین دارای چربی هم هستند. بنابراین یادتان باشد که با مصرف این سس، کمی از حجم غذایتان را کم کنید. عده‌ای آب پنیر را نیز جزو ترکیبات سس‌شان به کار می‌برند. آب پنیر ارزش غذایی بسیار بالایی دارد؛ یعنی دارای مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی خصوصا کلسیم و ویتامین‌های محلول در آب مثل گروه B است، بنابراین فردی که می‌خواهد چربی و پروتئین کمی مصرف کند و به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد، می‌تواند آن را روی سالاد خود بریزد؛ البته به شرطی که با سبزی‌های معطر طعم‌دار شده باشد. 

  4- ماست و آب‌ماست
بعضی‌ها ماست را به‌عنوان سس استفاده می‌کنند؛ چه به‌تنهایی، چه مخلوط با سایر چاشنی‌ها (مثل آب‌لیمو، روغن زیتون و فلفل) و فقط باید سعی کنید ماست‌های کم‌چرب و غنی‌شده را برای استفاده روی سالادهای‌تان استفاده کنید تا غذای کاملا سالمی مصرف کرده باشید. یک لیوان ماست کم‌چرب حدودا 55 کیلوکالری انرژی دارد و دارای پروتئین و کلسیم است و به سالمندان، کودکان و زنان باردار، زیاد توصیه می‌شود. آنهایی که نمی‌خواهند دچار چاقی و اضافه وزن شوند و در عین حال می‌خواهند از خوردن انواع سالادها لذت ببرند، می‌توانند از ماست و آب ماست طعم‌دار شده با انواع ادویه‌جات بهره ببرند. یادتان باشد اگر از ماست روی سالادتان استفاده می‌کنید نوشابه‌های گازدار را به مقدار خیلی کم بنوشید یا اصلا مصرف نکنید زیرا به علت داشتن اسید فسفریک (فسفر زیاد) باعث عدم جذب کلسیم موجود می‌شوند. در ضمن، شما می‌توانید با کمی لبوی پخته رنده شده، رنگ زیبایی را به سس‌تان بدهید.

  

۵ -آب‌لیمو و لیموی تازه
اگر به‌عنوان یک خانم باسلیقه و کدبانو کنار همه غذاهایتان لیمو یا آب‌لیمو قرار می‌دهید، باید به شما تبریک گفت؛ چرا که به فکر سلامت همه اعضای خانواده هستید. اگر هم تاکنون در کنار غذاهایتان از لیمو استفاده نمی‌کردید، از این به بعد سعی کنید حتما ظرف آب‌لیمو را در کنار غذا قرار دهید یا حتما در هر فصل لیموی تازه مخصوص آن فصل را بخرید. مصرف آب‌لیمو به همراه غذا مانع بروز کمبود آهن و ویتامین C می‌شود. از آنجا که آهن در انواع گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و غلات یافت می‌شود در صورت مصرف هم‌زمان فرآورده‌های گیاهی و حیوانی و آب‌لیمو جذب این ماده معدنی بیشتر خواهد شد. بنابراین اعضای خانواده‌تان را به مصرف آب‌لیمو و لیموی تازه عادت دهید و به جای سس‌های چرب و آماده، آب‌لیمو با سالاد مصرف کنید. انواع سالادها اعم از سالاد سبزیجات و سالاد شیرازی به همراه آب لیمو یا لیموی تازه طعم بسیار خوشایندی پیدا می‌کند که در حضور رب‌ انار، این خوش‌طعمی چند برابر خواهد شد.  

  ۶- آب‌نارنج و غوره
نارنج هم میوه‌ای از خانواده مرکبات است. آب نارنج، ترش، مطبوع و سرشار از ویتامین‌ C بوده و تاحدودی خواص آب‌لیمو را دارد. آب نارنج را می‌توانید به جای سس روی انواع سالاد سبزیجات و حتی سالاد میوه استفاده کنید، به خصوص برای افرادی که ترشی ملایم را می‌پسندند، بدون اینکه کالری اضافی وارد بدن‌شان شده باشد. حتی می‌توان آب نارنج را به جای آب‌لیمو با ماست و یا رب انار و روغن زیتون مخلوط کرد و سس خوش‌طعم و معطری تهیه کرد.


آب‌غوره نیز دارای طعم ترش و کمی شور است و برای افرادی که مبتلا به چربی خون هستند، توصیه می‌شود. اگر آب‌غوره با سالاد مصرف شود به لاغر شدن و کاهش وزن کمک شایانی می‌کند. آ‌ب‌غوره همچنین به علت خوش‌طعم کردن سالاد می‌تواند به همراه انواع سالادها مخصوصا سالادهایی که با کاهو، کلم بروکلی، کلم برگ و خیار درست شده‌اند به جای سس مصرف شود، البته بدون مصرف نمک. 

                                                          

میزان کلسیم موجود در مواد غذایی


 

                                                                     calcium

 

ماده غذایی  واحد  میزان کلسیم

نان بربری  1 کف دست  17 میلی گرم
نان سنگک  1 کف دست  20 میلی گرم
نان تافتون  1 کف دست  20 میلی گرم
نان لواش  1 کف دست 3  میلی گرم
نان فانتزی  100 گرم  17 میلی گرم
شیرگاو پرچرب  1 لیوان  300 میلی گرم
شیرگاو 3%چربی  1 لیوان  300 میلی گرم
شیرگاو 2%چربی  1 لیوان  300 میلی گرم
شیرگاو 1%چربی  1 لیوان  300 میلی گرم
شیر گوسفند  1 لیوان  457 میلی گرم
شیر بز  1 لیوان  317 میلی گرم
ماست5/3% چربی  1 لیوان  300 میلی گرم
ماست2% چربی  1 لیوان   300 میلی گرم
ماست1% چربی  1 لیوان   300 میلی گرم
پنیر  اندازه قوطی کبریت  216 میلی گرم
کشک  1 لیوان  260 میلی گرم
بستنی  1 لیوان  200 میلی گرم
بادام  100 گرم  252 میلی گرم
پسته  100 گرم  136 میلی گرم
کنجد  100 گرم  783 میلی گرم
تخمه آفتابگردان  100 گرم  360 میلی گرم
انجیرخشک  100 گرم 193  میلی گرم
آلبالو خشک  100 گرم  200 میلی گرم
برگه زردآلود  100 گرم  70 میلی گرم
اسفناج پخته  100 گرم  128 میلی گرم
کلم بروکلی پخته  100 گرم  105 میلی گرم
کلم پیچ  100 گرم  212 میلی گرم
جعفری  100 گرم  245میلی گرم
لوبیا سویا  100 گرم  257 میلی گرم
لوبیا چیتی  100 گرم  150 میلی گرم
ساردین  4قطعه نازک  550 میلی گرم  

تن ماهی  100 گرم  93 میلی گرم


                                                      مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم