تقویم مسواک زدن کودکان

                                                                            

                                                                                 

 نوزادان زیر 1 سال

 

در این سن تمیزکردن دندان‌های کودک‌تان به طور کامل برعهده خود شما است. کودکان اغلب در سن شش ماهگی اولین دندان‌هایشان می‌روید ولی این دندان‌ها و دهان کودک آن‌قدر کوچک است که جایی برای مسواک‌زدن ندارد ولی این به هیچ وجه به این معنی نیست که کودک‌تان را پس از شیردادن به رختخواب بسپارید. پس از هر بار شیردادن به کودک‌تان یک پارچه و یا گاز تمیز و مرطوب بردارید و کودک‌تان را در آغوش بگیرید و اطراف دندان‌ها و لثه‌هایش را از شیرپاک کنید. یک بار در روز کافی است. در این سن از خمیردندان برای کودک‌تان استفاده نکنید.

 

 کودکان نوپای 1 تا 3 ساله

 

در این سن می‌توانید اولین مسواک کودک‌تان را برایش بخرید ولی اگر سنش بالای دو سال است، از خمیردندان‌های ویژه کودک استفاده کنید، اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک بگذارید و اجازه دهید مسواک بزند ولی در نهایت، مسواک‌زدن را کامل کنید.

 

 کودکان پیش‌دبستانی 3 تا 6 ساله

 

  در این سن هم شما باید بر مسواک‌زدن کودک‌تان نظارت داشته باشید چون بچه‌ها در این سن عاشق قورت‌دادن خمیردندان هستند، باز هم اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک کودک‌تان بگذارید و او را وادار کنید باقی‌مانده خمیردندان را پس از مسواک‌زدن به خارج تف کند. اگر فاصله میان دندان‌های شیری بسته شده است، وقت آن است که خودتان دندان‌های کودک‌تان را نخ بکشید.

 

 

 کودکان دبستانی 6 تا 12 ساله

 

بچه‌ها در سن مدرسه اغلب در برابر مسواک‌زدن دندان‌هایشان مسوولیت‌پذیرتر هستند بنابراین می‌توانید فقط بر مسواک‌زدن دندان‌هایش نظارت فعالانه داشته باشید. فراموش نکنید خمیردندان‌هایی را برای کودک دبستانی بخرید که حاوی فلوراید باشند. این روزها در بسیاری از مدرسه‌ها، دهان‌شویه‌های فلوراید میان بچه‌ها توزیع می‌شود که می‌توانید در تابستان نظارت استفاده از آنها را در منزل برعهده بگیرید.

 

 

 نوجوانان 12 تا 19 سال

 

  کنارآمدن با نوجوانان برای مسواک‌زدن کار دشواری است چون نوجوانان اغلب طغیانگر هستند. در این سن اگر نوجوانان شما دندان‌هایش را ارتودنسی کرده است باید بیشتر مراقب مسواک‌زدن دندان‌هایش باشید، به خصوص می‌توانید برایش مسواک مخصوص ارتودنسی بخرید.

 

  منبع: سایت سلامت                 

                     
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد