در آستانه سه و نیم سالگی...

ه ی ر ا د ♥


                               

پوسیدگی زود هنگام دندانها

  پوسیدگی زود هنگام دندانها موسوم به «پوسیدگی شیشه شیر» موجب از بین رفتن تاج دندانهای جلو فک بالا و ایجاد آبسه بر روی لثه‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که غذا خوردن طولانی‌ مدت کودک با شیشه شیر یا حتی شیر مادر ممکن است باعث بوجود آوردن نوعی از پوسیدگی زودرس در سنین 2 تا 4 سالگی شود که بسیار سریع پیشرفت کرده و به آن پوسیدگی شیشه‌ شیر می‌گویند.

 طبق اعلام محققان مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این نوع پوسیدگی در ابتدا از سطوح بیرونی دندانهای جلو فک بالا شروع شده سپس اولین کرسی‌های بالا و پایین را درگیر می‌کند اما دندانهای جلو فک پائین مبتلا نمی‌شود.

کودک در هنگام خواب در بعدازظهرها یا شب از یک شیشه محتوی شیر یا شیر مادر استفاده کرده و بارها در طی شب از خواب بیدار شده و شیر می‌خورد لذا وقتی کودک به خواب می‌رود شیر که محتوی قند است اطراف دندانهای جلو فک بالا را احاطه می‌کند و قندهای داخل مایع یک محیط بسیار مناسب برای رشد میکروبها که قادر به ایجاد اسید هستند را فراهم می‌کند. از طرف دیگر جریان بزاق که در هنگام خواب کاهش می‌یابد باعث کندی شستشو و تخلیه مایعات شیرین از دهان شده و مجموعه این شرایط باعث بوجود آمدن پوسیدگی زودرس در دندانهای مزبور می‌شود.

این نوع پوسیدگی در کودکانی که عادت دارند در هنگام خواب از شیر مادر استفاده کنند نیز دیده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که حتی قند موجود در شیر (لاکتوز) هم درصورتی که بر روی دندانها راکد بماند می‌تواند باعث پوسیدگی‌ از این نوع شود.

 پوسیدگی دوران شیرخوارگی معمولاً سریع پیشرفت کرده و تاج دندانهای جلو فک بالا را کاملاً از بین برده و سبب بوجود آمدن آبسه بر روی لثه‌ها می شود و از آنجا که کودک در سن بروز این نوع پوسیدگی قادر به همکاری نیست لذا درمان بسیار پیچیده است.

والدین بهتر است اولین ملاقات با دندانپزشک را قبل از یک سالگی فرزندشان داشته باشند تا از این طریق آگاهی‌های لازم را دریافت کنند.

این محققان توصیه می‌کنند: مواد قندی اضافی به داخل شیر ریخته نشود و پس از استفاده از شیر و قبل از خواب کودک، کمی آب از طریق شیشه‌ داده شده و با یک قطعه گاز استریل مرطوب، دندانهای جلو فک بالا حتی‌الامکان تمیز شود. همچنین والدین باید مسواک زدن را به کودک خود آموزش داده و در اولین فرصت ممکن شیر را از طریق فنجان به کودک خود بدهند و سعی کنند درهنگام خواب برای شیر دادن از شیشه یا شیر مادر استفاده نکنند.

3 سال و 5 ماهگی