تاثیر تغذیه بر ضریب هوشی (IQ)

                                                              

 

فقط با چند دستور ساده ، ضریب هوشی (IQ) کودک خود را 22 درجه افزایش دهید و یا مواظب باشید ضریب هوشی کودک شما 22 درجه کاهش پیدا نکند . شما فقط تا سن 2 سالگی کودک فرصت این کار را دارید، بنابراین هر روز از دو سال اول زندگی، یک روز طلایی برای کودک شما محسوب می شود . در این دوره وظیفه سنگینی بر دوش پدر و مادر می باشد که علاوه بر تأثیر بر ضریب هوشی کودک، سلامتی جسمی و روحی او را هم در همین دو سال شکل دهند.

 

بر اساس تحقیقات جدیدی که صورت گرفته، ضریب هوشی کودک از زمان بارداری مادر تا سن 2 یا حداکثر 3 سالگی شکل می گیرد و در این میان تغذیه صحیح مادر قبل از بارداری و در طی آن، تغذیه کودک با شیر مادر و تغذیه صحیح کودک تا سن دو سالگی به ترتیب زیر در ضریب هوشی او مؤثر می باشد:

1- کمبود آهن 9 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.

2- محرومیت از شیر مادر 8 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.

3- تولد با وزن کم 5 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.

 

همه موارد بالا تلفیقی است از تغذیه صحیح مادر و کودک . اگر مادر در دوران بارداری تغذیه کافی و مناسبی نداشته باشد، منجر به تولد کودک با وزن کم خواهد شد.

 

ضریب هوشی کودک از زمان بارداری مادر تا سن 2 یا حداکثر 3 سالگی شکل می گیرد.

 

در جهان 2 میلیارد نفر از کمبود آهن  رنج می برند. پس لازم است مادران قبل از حاملگی و نیز حین حاملگی با انجام آزمایش لازم از میزان آهن خود مطلع باشند و در صورت نیاز قبل از حاملگی، فقر آهن خود را درمان نمایند.

در قدم بعدی باید توجه شود که کودک با شروع تغذیه تکمیلی ، آهن کمکی دریافت کنند و چون معمولاً شربت ها و قطره های آهن موجود کمی بد مزه می باشند، مادران به شربت های تجارتی مختلفی روی می آورند، ولی غافل از این که هیچکدام از این شربت های خوشمزه معمولاً نیاز کودکشان را تأمین نمی کند. به نمونه های زیر توجه فرمایید:

 

نیاز روزانه کودک 400 واحد ویتامین D و 1500 واحد ویتامینA  و 10 میلی گرم آهن می باشد. در صورتی که :

1- شربت سانستول :که به صورت فراوان استفاده می شود، فقط 100واحد ویتامین D و 1500 واحد ویتامین A داشته و هیچ گونه آهن قابل جذبی ندارد. پس واضح است که به هیچ عنوان نیاز فرزند شما را تأمین نمی کند، ولی شما می توانید با اضافه کردن 300 واحد ویتامین Dو 10 میلی گرم آهن به آن از این شربت به عنوان یک داروی با مزه خوب استفاده نمایید.

 

2- شربت فرو گلوبولین :که معمولاً به جای آهن استفاده می شود. در5 سی سی از این شربت، فقط 5 میلی گرم آهن آن هم از نوع نامعلوم (قابل جذب یا غیر قابل جذب) وجود دارد .

 

3- قطره MIM : فقط 200واحد ویتامین D داشته و 1000واحد ویتامین A(بیشتر از نیاز ) و فقط 2 میلی گرم آهن دارد (نیاز کودک 10 میلی گرم می باشد).

 

و بقیه موارد که گفته نمی شود. ولی قابل ذکر است تا به حال هیچ دارویی ساخته نشده که هم خوشمزه باشد و هم نیازهای کودک را تأمین کند. پس مادران عزیز سعی کنند با هر ترفندی که شده قطره آهن یا شربت آهن کودک را (حتی شده به زور) به کودک بخورانند و توجه کنند که کاهش یا افزایش 9 درجه ضریب هوشی می تواند زندگی کودک شما را متحول کند.

 

تغذیه صحیح مادر قبل از بارداری و در طی آن، تغذیه کودک با شیر مادر و تغذیه صحیح کودک تا سن دو سالگی در ضریب هوشی او مؤثر می باشند.

 

دادن شیر مادر هم همانطور که دیدید 8 درجه در ضریب هوشی مؤثر می باشد. مادران باید مواظب باشند به آسانی و به دلایل عجیب و غریب کودک خود را از شیر مادر و 8 درجه ضریب هوشی بی بهره نگذارند .

حتی دیده شده نوزادانی که شیر خشک می خورند، در صورتی که شیر خشک را از دست مادر خود بخورند، ضریب هوشی بهتری نسبت به کودکانی دارند که شیرشان را از دست افراد دیگری خورده اند .

 

                        

 

                               حال دسته بندی افراد بر اساس ضریب هوشی آنها :

 

ضریب هوشی زیر 75 ، معمولاً افراد کودن یا عقب مانده

ضریب هوشی بین 75 تا 90 ، افراد کند آموز

ضریب هوشی بین 90 تا 110 ، افراد معمولی

ضریب هوشی بین 110 تا 125 ،افراد باهوش

ضریب هوشی بین 125 تا 135 ،افراد تیزهوش و

ضریب هوشی بالای 135 هم افراد نابغه می باشند.

 

حالا محاسبه کنید که 22 درجه ضریب هوشی مذکور در بالا، چطور می تواند یک فرد معمولی را تبدیل به یک فرد تیز هوش کند.


 

 

 

کولیک در شیرخواران

 

 

نوزادان از همان بدو تولد گریه را شروع می کنند . میزان گریه کودکان  ازتولد تا حدود 6 هفتگی هر روز  بیشترمی شود  ولی  بعد از این زمان به تدریج کاهش می یابد . دراکثر اوقات با تغذیه و یا رعایت راحتی  شیرخوار و یا در آغوش گرفتن وی گریه تمام  می شود اما گاهی علی رغم تلاش مادر گریه شیرخوار تمام نمی شود ممکن است در این هنگام والدین خسته وعصبی شوند. یکی از علتهای  این مشکل کولیک می باشد حدود 10 تا 30 درصد شیر خواران مبتلا به کولیک می شوند و این مشکل در دختران و پسران به نسبت مساوی دیده می شود .

 

خصوصیات کودک مبتلا به کولیک :

 

این کودکان رشد و تکامل طبیعی دارند  و مثل سایر شیرخواران سالم و سرحال هستند تنهاممکن است در ساعاتی از روز ( معمولا عصر یا شب )  کمی بد خلق و بی قرار باشند. گریه کودک مبتلا به کولیک با گریه معمولی کودک تفاوت دارد .

 

برای افتراق این دو موارد زیر باید در نظرگرفته شود :

 

*  عدم توانایی والدین برای آرام کردن کودک

       

* کودک در هر روز بیشتر از 3 ساعت و بیشتر از 3 روز در هفته با صدای بلند و مداوم گریه میکند . 

 

* این گریه ها در 2 تا 3 ماهگی قطع می شود.

 

* کودک وزن گیری کاملا مناسبی دارد و در ساعات غیر گریه کردن سرحال است. 

 

* ممکن است صورت قرمز با دست مشت کرده داشته باشد و پاها را به داخل شکم کشیده و یا سفت کند . 

 

                                                  دلایل بروز کولیک

 

دلایل مختلفی برای گریه های غیر قابل کنترل شیر خواران مطرح شده است . مثلا حساسیت به
شیر گاو درشیرخواران مصرف کننده آن / تغذیه بیش از حد وسریع نوزاد / تجمع هوا در معده /تنش ها و استرسهای وارد شده به نوزاد شیر مادر خوار و مادر او. به علاوه نداشتن ارتباط مناسب عاطفی با نوزاد توسط والدین می تواند از دلایل کولیک باشد زیرا نوزاد اضطراب و عصبانیت والدین را حس میکند و آن را با گریه نشان می دهد . تحقیقات نشان داده است که تنها در 5 درصدکودکان علت اختصاصی برای کولیک وجود دارد.  

شواهد نشان می دهد که کولیک ناشی از عدم توانایی کودک برای تنظیم گریه است. خلق و خوی حساس کودک موجب می شود که او با گریه کردن نسبت به محیط وتغییرات آن واکنش نشان دهد و چون سیستم عصبی کودک تکامل لازم را ندارد لذا وقتی گریه را سر میدهد قادر به تنظیم وکنترل آن  نیست . اما با بزرگ شدن و تکامل شیرخوار توانایی تنظیم گریه را کسب می کند.

 

 آموزش به والدین :

 

 کولیک گریه کردن طبیعی اما بیش از حد است و بیماری محسوب نمی شود . توصیه های گفته شده  توسط پزشک یا اطرافیان کولیک را از بین نمی برد ولی  ازشدت آن می کاهد . مادران و پدران باید بدانند بزرگترین عارضه کولیک متوجه فرد مراقبت کننده از نوزاد یعنی مادر شیرخوار است . او نمی تواند فرزندش را آرام کند بنابراین خسته می شود و این خستگی بر روابط خانوادگی او تاثیر منفی می گذارد .

 

 کولیک خود به خود و با بزرگتر شدن شیرخوار برطرف می شود اما اقدامات و توصیه های زیر کمک به آرامش و راحتی هر چه بیشتر  کودک می کند:

 

** شیر خوار را در آغوش بگیرید  حتی اگر شیر نمیخورد . در  فرهنگهایی که نوزاد همواره  درآغوش  مادر است کولیک کمتر دیده می شود . شما میتوانید به کمک آویزهای مخصوص در حالی که به کارهای خود میرسید نوزاد را هم در کنار خود داشته باشید .

 

** بیش از حد به کودک شیر ندهید . بعد از تغذیه حتما هوای معده را با ماساژ پشت نوزاد در حالی که او را در  وضعیت  ایستاده  در آغوش گرفته اید  تخلیه  کنید.

نترسید کودک شما لوس نمی شود.  شیشه شیر را طوری بگیرید که هوا وارد دهان ومعده  شیرخوار نشود.

 

** اگر کودک از شیر مادرتغذیه می کند بعضی غذاهایی که مادر مصرف می کند میتواند باعث دل درد کولیکی درنوزاد شود . بنابراین مادر  باید  در مصرف سیر / پیاز / کلم / شلغم / حبوبات/ زردآلو / ریواس / آلو و غذاهای نفاخ دیگر دقت کند .

 

** برای تسکین کودک یک حوله گرم ( نه داغ !!) روی شکم نوزاد بگذارید .

 

**برای ساکت کردن شیرخوار او را به شدت تکان ندهید . توجه داشته باشید سر کودک نسبت به بدن اوبزرگتر است و عضلات گردن او هنوز رشد کافی نکرده .

 ممکن است با تکان شدید شما/ مغز کودک داخل جمجمه آسیب ببیند و خونریزی مغزوعروق چشم و در نهایت مرگ پیش آید .

 

** کودک را قنداق نکنید . این کار باعث کم شدن حرکات روده ها و تجمع هوا در روده شود که باعث بدتر شدن وضعیت نوزاد می شود.

 

** به وضعیت روحی خود برسید . مادرانی که عصبانی یا افسرده هستند بیشتر با کولیک فرزندشان مواجه می شوند.

 

** از تجویز هر گونه دارو به کودک مگر با تجویز پزشک خودداری کنید .

 

** اگر سابقه حساسیت به شیرگاو یا شیر خشک در خانواده وجود دارد با پزشک مشورت کنید.

 

** بعضی پزشکان مصرف شربت دیفن هیدرامین را در کاهش علایم کودک موثر میدانند.در این مورد با پزشک مشورت کنید.

 

        منابع: 

http://www.drgeene.com

http://www.pedsnurses.org/

http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Colic?open

http://www.kidshealth.org/

    

 

روزهای اول بعد از تولد نوزاد

 

بعد از تولد، مهمترین لحظات زندگی نوزاد همان چند ساعت اولیه است. گذر از زندگی داخل رحم و ورود به دنیای جدید و لزوم تطابق با آن بسیار مهم و سخت است.
بلافاصله بعد از خروج سر و قفسه صدری نوزاد از کانال زایمانی، ریه ها تلاش به باز شدن می کنند و اولین تنفس نوزاد با صدای گریه او آغاز می شود. اولین گریه نشانه تنفس سلامت نوزاد است و در حقیقت سمفونی اتاق زایمان نام دارد. باز شدن ششها برای اولین بار بعد از تولد نیازمند فشار زیادی است، که اعمال این فشار باعث ایجاد صدای گریه می شود.
از آنجا که نوزاد از داخل کیسه ای پر از آب و ترشحات به دنیا می آید که کیسه آمنیوتیک نام دارد، در اولین تنفس ممکن است، مقادیر زیادی از این ترشحات را همراه هوا داخل ریه کند، لذا در اتاق زایمان قبل از تنفس نوزاد، این مایعات را از درون دهان و بینی او با وسیله ای به نام پوار خارج می نمایند.
                                                   
محیط رحم گرمای مطبوعی دارد و پوست نوزاد هم که بسیار ظریف است و چربی زیر پوستی ناچیزی دارد قادر به نگهداری گرمای بدن او نیست. بلافاصله بعد از تولد، نوزاد از محیط گرم رحم وارد محیط سرد اتاق زایمان می شود. هر چقدر اتاق زایمان به زعم کارکنان آن گرم باشد، حد اکثر دمایی معادل 25 تا 27 درجه سانتیگراد دارد، در حالیکه محیط رحم مادر بیش از 37 درجه سانتیگراد گرما دارد، بنابراین بدن نوزاد با محیطی حد اقل 10 درجه سردتر از رحم مواجه می شود. سرد شدن سریع بدن او باعث می شود تا تنفس و ضربان قلبش دچار مشکل شده و بدنش کبود شود. لذا در اتاقهای زایمان، بلافاصله بعد از تولد و قطع بند ناف، نوزاد را باحوله خشک کرده و زیر دستگاه گرم کننده قرار می دهند تا دچار افت شدید دمای بدن و عوارض خطرناک آن نشود.
 
بعد از خشک کردن و قرار دادن زیر گرم کننده، رنگ پوست نوزاد از حالت کبود به صورتی تغییر می کند و زمانی که کاملا گرم شود، دست و پا ها نیز از رنگ کبود به رنگ صورتی در می آیند.
در این زمان ماما با دو کلیپس استریل بند ناف را می بندد و اضافی آن را می چیند. این اضافه بند ناف اغلب در عرض هفته اول تولد خواهد افتاد.

سپس نوزاد به اتاق نوزادان منتقل می شود، در آنجا توسط متخصص کودکان ویزیت شده و معاینات اولیه پس از تولد انجام می شود.  

                                                                 

آخرین روزهای قبل از تولد

دکتر علی فرجی

 

مادر در طول دوره بارداری دوران سختی را همراه با بیم و امید می گذراند و نیازهای متعددی دارد .

 

 

اما هیجان انگیز ترین دوران بارداری روزهای قبل از وضع حمل و حالات خاصی است که او تجربه میکند. به خصوص در اولین حاملگی، همه چیز جدید و رازآلود است، و در عین حال اضطراب شیرینی در این باره که چه خواهد شد وجود مادر را فرا می گیرد. موجودی جدید و افسانه ای در رحم او در حال حرکت و زندگی است و به زودی پا به دنیای بیرون می گذارد. چه خواهد شد؟ آیا او سالم است؟ نکند ناقص باشد؟ شاید نتوانم با موفقیت وضع حمل نمایم! آیا او مرا دوست خواهد داشت؟ اینها تنها گوشه ای از هزاران سوالی است که مادر جوان در ذهن خود به جستجوی آنها می پردازد و سعی می کند کسی را در این اضطراب شریک نکند.

چند روز قبل از زایمان، حساسترین روزها برای مادر است و همسر او مهمترین نقش را در ایجاد آرامش بازی میکند. هر چقدر بانوی جوان احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد، زایمان برایش راحتتر خواهد بود.

چند روز قبل از زایمان، جنین در رحم به سمت پایین تر حرکت کرده و به آرامی می چرخد به طوری که سر او داخل لگن مادر قرار می گیرد. البته در موارد اندکی این چرخش صورت نمی گیرد و پاهای جنین داخل لگن می ماند. این چرخش جنین سبب می شود نا برجستگی بالای شکم مادر از بین رفته و قسمتهای پایینی شکم برجسته تر شود، انگار که شکم افت پیدا کرده است.

حرکات جنین در شکم در روزهای آخر بیشتر می شود و همینطور انقباضات پراکنده رحمی شروع می شود. بسیاری از خانمها این انقباضات را با دردهای زایمان اشتباه می گیرند و نگران شده و بارها بی دلیل به بیمارستان مراجعه می کنند.

در این دوره بهترین کار ایجاد آرامش در مادر و جنین است. همسر باید بیشترین زمان را در کنار همسرش سپری کند، با هم بیشتر حرف بزنند و با شور و امید نسبت به آینده به یکدیگر آرامش را هدیه کنند. لمس کردن شکم و حرف زدن با جنین بسیار موثر است.

در روزهای آخر بهتر است تماس با ماما و متخصص زایمان از همیشه بیشتر و مستمر باشد و حالات جنین به طور مرتب توسط این افراد پایش گردد.

در صورتی که مادر منعی برای تحرک نداشته باشد، در این ایام لازم است تحرک بیشتری داشته باشد و روزانه چندین بار و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه قدم بزند و در هوای خوب و عاری از آلودگی تنفس کند.

دعا و عبادت از بهترین روشهای ایجاد آرامش و اعتماد به نفس در مادر است، پس مداومت در این امر بسیار توصیه می گردد.

از دیگر مواردی که باید در این روزها به آن پرداخته شود، آماده کردن اتاق کودک است، این امر علاوه بر آنکه از ضروریات زندگی آینده نوزاد است، باعث ایجاد آرامش و امید در والدین می گردد. اتاق خواب کودک ممکن است یک اتاق مجزا یا قسمتی از اتاق خواب والدین باشد. هر کجا که امکان پذیر است باید حالتی تقریبا جدا و کاملا مشخص داشته باشد و وجود جایی برای خواب نوزاد و محلی جداگانه برای تعویض پوشک او ضروری است. 

بهتر است، قبل از تولد کودک، متخصص کودکانی که قرار است کودک تحت نظر او باشد را انتخاب کنید. پس از یافتن پزشک مذکور، حتما قبل از تولد کودک، با او مشورت نمایید و از او بخواهید که بعد از تولد، نوزادتان را معاینه نماید. مهمترین نکته در انتخاب پزشک، اطمینان تام و کامل والدین به او می باشد. به یاد داشته باشید بهترین پزشک لزوما معروفترین نیست، کسی که وقت بیشتری برای شما و فرزندتان می گذارد، می تواند گزینه مناسبی باشد.

 

 

 

سونوگرافی سه بعدی

                                                                    

سیستم اولتراسوند سه بعدی که با استفاده از امواج فراصوتی و نرم افزار تصویری، تصاویر کاملاًواضح و روشن از جنین تهیه می نماید، می تواند در کنار تصاویر دو بعدی درهر مقطع زمانی از حاملگی، مورد استفاده قرار گیرد.

 

محقیقن در دهه 1990 شروع به کار در ارتباط با سیستم های اولتراسوند دیجیتالی و رنگی نمودند که کیفیت تصاویر را به مقدار قابل توجهی بهبود بخشید. ظهور و پیدایش سیستم های اولتراسوند سه یا چهار بعدی، تصاویر با زمینه واضح را ایجاد نمود و همچنین توانست تصاویری واضح و روشن از جنین به دنیا نیامده تهیه نماید.

 

به طور سنتی، تصاویر اولتراسوند نمایش داده شده در مونیتور، تصاویر دو بعدی را نشان می دهد. در سیستم های سه بعدی داده های مربوط به تصاویر دو بعدی وارد کامپیوتر شده که کامپیوتر آنها را به شکل سه بعدی بازسازی نموده و به صورت تصاویری با عمق و وضوح و روشنایی مناسب نشان میدهد. در سیستم اولتراسوند چهاربعدی پزشک می تواند تصاویر سه بعدی را مشاهده نماید، درعین اینکه حرکات جنین در زمان واقعی نیز نمایش داده می شود.

 

 

                              تصاویری سه بعدی از پسر مردادی من