سلول بنیادی


                            سلول بنیادی چیست؟

  

سلول بنیادی، یک سلول با توانایی نوسازی و تمایز به انواع سلولها ازجمله سلولهای خونی، قلبی، عصبی، غضروفی و ... می باشد. این سلولها در بازسازی و ترمیم بافتهای مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می توانند به درون بافتهای آسیب دیده ای که بخش عمده سلولهای آنها ازبین رفته است، پیوند زده شوند و جایگزین سلولهای آسیب دیده شده وبه ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند. تحقیقات نشان داده که بند ناف نوزادان که پس از تولد دور ریخته می شود، منبع غنی از سلولهای بنیادی می باشد. مزایای سلولهای بنیادی خون بندناف این است که توسط سیستم ایمنی میزبان قبول شده و رد پیوند برای این سلولها نسبت به سلولهای بنیادی مغز استخوان کمتر اتفاق می افتد. بدین ترتیب بنظر می رسد ذخیره سازی سلولهای بنیادی خون بندناف، برای اعضای خانواده حائز اهمیت باشد تا بتوان در زمان مناسب به درمان انواع بیماریها مثل سرطانها، بیماریهای ژنتیک، نقص سیستم ایمنی بدن، اختلالات خونی یا صدمات نخاعی، دیابت، سکته ها و بیماریهای قلبی عروقی، پارکینسون، آلزایمر، ام اس یا مالتیپل، اسکلروزیس، لوپوس و دیگر بیماریهای خودایمنی اقدام نمود.

 

آیا سلولهای بنیادی یک فرزند می توانند برای فرزند دیگری از همان خانواده مورد استفاده قرار بگیرند؟

سلولهای بنیادی نگهداری شده بصورت خصوصی از یک عضو خانواده می توانند درصورت همسانی وهماهنگی برای دیگر اعضاء خانواده مانند والدین، خواهر و برادر و دیگر خویشاوندان نوزاد مورد استفاده قرار بگیرند و دریافت سلولهای بنیادی از یک خویشاوند، احتمال بقای پیوند را افزایش می دهد.

 

چه زمانی باید تصمیم گرفت؟

پیشنهاد می شود در اولین فرصت حین حاملگی، به بانک سلولهای بنیادی مراجعه شود تا از راهنمایی و مشاوره کارشناسان در زمان مناسب بهره مند شده و با آمادگی کامل و داشتن فرصت کافی، به انجام آزمایشات اولیه که شامل سفیلیس یا VDRL ، HIV، HBS و HCV  می باشد و هماهنگی با بیمارستان و پزشک مربوطه پرداخته شود. بدین ترتیب می توان با مراجعه در هفته های 30 تا 33 حاملگی، کیت جمع آوری خون بند ناف را در فرصت مناسب دریافت کرد.

 

فرآیند جمع آوری خون بند ناف نوزاد:

پس از انجام آزمایشات و واریز مبلغ تعیین شده و بسته شدن قرارداد با بانک سلولهای بنیادی - که فعلا در ایران تنها مرکز انجام این کار پژوهشکده ی رویان می باشد- در زمان زایمان نماینده ای از رویان حاضر می گردد و به جمع آوری نمونه می پردازد. فرآیند جمع آوری خون بند ناف، استریل، بدون درد و بدون تداخل در زایمان صورت می گیرد و مراحل خونگیری به قرار زیر می باشد: پس از جداسازی بند ناف از بدن نوزاد، بطوری که بیشترین طول بند ناف متصل به جفت باقی بماند، سوزن متصل به کیسه ی نمونه گیری، با رعایت بهداشت و پس از پاک کردن سطح بند ناف توسط بتادین آغشته به الکل و خشک کردن بند ناف، بطور کامل در یکی از رگ های بندناف که در واقع رگ اصلی یا همان شریان می باشد، فرو برده می شود. بدین ترتیب جریان خون داخل جفت و بند ناف به سمت کیسه سرازیر می گردد که این فرآیند کمتر از 5 دقیقه بطول می انجامد.

 

دریافت خون توسط بانک:

پس از جمع آوری خون، کیسه ی آن طبق دستورالعمل و در دمای مخصوص، درحداقل زمان ممکن، به بانک خون بندناف رویان انتقال داده می شود. سپس در آنجا حجم خون اندازه گرفته می شود (حداقل مقدار حجم خون دریافتی 60 سی سی و حداکثر آن 200 سی سی است) و تستهای لازم برای بیماریهای عفونی و ویروسی و میکروبی بر روی نمونه انجام می گردد و در نهایت، جداسازی و شمارش سولهای هسته دار انجام می گیرد.

 

انجماد و نگهداری سلولهای بنیادی خون بند ناف:

سلولهای جدا شده از خون بند ناف به کیسه های مخصوص انجماد منتقل شده (تنها نمونه هایی که حاوی تعداد کل سلولهای 100 میلیون سلول با حداقل 80% سلولهای زنده باشند، قابلیت انجماد و نگهداری می یابند) و تا 196- یا 321- درجه سانتیگراد منجمد می گردند. پس از اتمام کامل دوره انجماد، نمونه ها در تانکهای حاوی نیتروژن مایع نگهداری می گردند. بعد از اتمام فرآیند ذخیره سازی، کارت مخصوصی که حاوی اطلاعات نمونه ی فریز شده بعلاوه ی نتیجه ی آزمایشات بعمل آمده می باشد، به آدرس والدین نوزاد فرستاده خواهد شد.

لازم به ذکر است که فعلا در ایران تا 20 سال از این سلولها نگهداری می کنند که ممکن است با پیشرفت فناوریها زمان آن طولانی تر شود.

 

بانک با نام  " شرکت فناوری بن یاخته های رویان" ثبت شده و در تهران، میدان بنی هاشم قرار دارد. برای گرفتن اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفنهای آن مرکز تماس بگیرید: 22518282 و 22514652

               

                                      


متولدین اسد (مرداد) 


متولدین این ماه به طور کلی از لحاظ جسمی و روح از بالاترین امتیاز برخوردار می‎باشند. در این افراد صفات منفی یا مثبت در حداکثر قرار گرفته و شخصیت این افراد به گونه‎ای است که در هر بعد تربیت و تشویق شوند به نهایت آن خواهند رسید .


اینان از نظر فیزیکی افرادی قوی – تنومند – بلندقد – اغلب چشم و ابرو مشکی می‎باشند. چنانچه این افراد در مسیر زندگی در جریان امور احساسی و عاطفی قرار بگیرند، هنرمند – شاعر – نقاش – هنرپیشه – مجسمه‎ساز – نویسنده و بازیگر موفقی خواهند شد.چنانچه در امور نظامی گری تربیت شوند، سرداران و فرماندهانی موفق و دلیر خواهند شد.چنانچه در سیاست تربیت شوند، سیاستمدارانی قابل و زبردست خواهند شد. در هر حال این افراد در هر زمینه‎ای که آموزش ببینند، در آن زمینه به تخصص و توفیقات بالایی دست می‎یابند .

متولدین دهه اول این ماه اغلب تندرو و افراطی –حراف – در امور اقتصادی عموماً موفق – در زندگی زناشویی گاه مواجه با مشکل – دارای خصلت‎های خوب – راستگو و درستکار – مشاور در امور خانوادگی – بعضاً مصلحین و قاضیانی خوب – اغلب دارای مشاغل آزاد – به علت صادق بودن، ناموفق در امور مالی و اقتصادی – در امور خانوادگی منصف و وفادار – با تقوا – اغلب دارای وجهه اجتماعی خوب – دارای شخصیت مثبت – حل و فصل کننده اختلافات خانوادگی – خیرخواه – خوشرو با چهره‎ای شاد – در مواجهه با مشکلات صبور – شریکی قابل اعتماد – مقید به خانواده و فامیل و دوست – در تربیت فرزندان اغلب موفق – دارای طبعی بذله‎گو – گاه جاه طلب – عموماً در پست‎های مدیریت  و سرپرستی موفق و ...

                                                           

متولدین دهه دوم این ماه دارای صفات خوب – اغلب دارای رشد و تکامل معنوی – دارای سلامت طبیعی – دارای عمری نه چندان زیاد – در امور اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی نه چندان موفق – دارای شخصیتی مطلوب – در پاسخ به خشم، خشمگین در پاسخ به محبت، خوشرو و مهربان – اغلب عاقل و هوشمند – سخاوتمند – دارای طبعی لطیف و علاقمند به امور فرهنگی و هنری – بعضاً شاعر – نویسنده – هنرپیشه و مشاغل مرتبط با اینها – دارای حس زیباشناسی و هنری – بی توجه به مادیات – طالب زندگی سالم و شاد و ....


متولدین دهه سوم این ماه اغلب دارای تناسب اندام و تعادل جسمانی – در برخورد با مسائل واقع‎بین – در مواجهه با ناملایمات اغلب دارای عکس‎العملی متعارف – در مسائل خانوادگی و مشکلات مربوط به آن تا حد امکان با گذشت و صبور – علاقمند به طبیعت – کوه و دشت و صحرا – علاقمند به زندگی طبیعی و اغذیه طبیعی – اغلب دارای خانواده‎ای پر اولاد – عموماً در تلاش و کوشش – ذاتاً مخالف با سکون و بطالت – افرادی پویا و متغیر – علاقمند به سیر و سفر – عموماً دارای مشاغلی متنوع .

متولدین این دهه از ماه اسد، اغلب دارای رشد مغزی و جمجمه بزرگ می‎باشند. اینان دارای حافظه‎ای خوب، در امور محاسباتی موفق – در امور اجتماعی و اقتصادی متفکر – در صورت سیاستمدار بودن گرایش به دیکتاتوری – دارای استعداد مدیریت خانوادگی و مصلحت‎گرا می‎باشد .