بهار

سال نو مبارک 

... و بانوی بهار نرم نرمک سرک می کشد به باغچه ها...

سرانگشتانش را می کشد بر درخت آلبالوی توی باغچه ...

و من معجزه ی جوانه ها را هر روز به تماشا می نشینم .

بانوی بهار جوانه ها را سبز می کند توی بشقاب زمین...

جاروی دسته بلندش را بر می دارد و سال کهنه را از خانه ی تقویم ها جارو می کند .

کهنه فروش توی کوچه را ندا می دهد تا شاخه های خشکیده ی درختان را ببرد.

و سبدی ازشکوفه های صورتی می خرد و می چسباند به درختان .

دستمال نمدارش را بر پنجره ی غبارگرفته می کشد.

پولک های ستاره را می چسباند به سقف آسمان شب و

روی صفحه ی نقاشی روز ، خورشید را طلایی تر و گرم تر رنگ می کند.   

 

   

ه ی ر ا د ♥

                   

زنبور طلایی

                        نام آهنگ : زنبور                 

" standby="Loading Microsoft Windows Media Player components..."> 

ای زنبور طلائی
نیش میزته بلایی
پاشو پاشو بهاره
گل واشده دوباره
پاشو پاشو بهاره
گل واشده دوباره
کندو داری تو صحرا
سر می زنی به هر جا
پاشو پاشو بهاره
عسل بذار دوباره
پاشو پاشو بهاره
عسل بذار دوباره
                                                      

نگهداری بهتر از ماهی های قرمز کوچک خانگی

 

     

ماهی قرمز کوچک یا همان ماهی طلایی (Goldfish) از معمول ترین ماهی هایی است که در منزل می توان از آنها نگهداری کرد. این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست داشتنی می باشد در صورت مراقب مناسب می تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.
اما متاسفانه بخاطر قیمت ارزان آن اغلب بهای لازم به آن داده نمی شود و در شرایط نامناسب نگهداری می شود و بیش از چند ماه عمر نمی کند. باید دانست که قیمت ارزان این ماهی های زیبا نباید با ارازن بودن جان این موجودات زیبا اشتباه گرفته شود. لذا لازم است برای فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی آنها مواردی را رعایت کنیم.

 

 

 ظرف نگهداری
اولین موضوعی که می تواند بعنوان یک عامل مهم در عمر بیشتر ماهی موثر باشد محل زندگی آن است. ظروفی که در آنها ماهی فروخته میشود اغلب کوچک می باشد و نباید اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت. ماهی ها به اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است وارد آب می شود. هرچه سطح مقطع بالای تنگ کوچکتر باشد اکسیژن کمتری می تواند وارد آب شود. پس سعی کنید تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک برای نگهداری ماهی ها استفاده نکنید.
 

 

 آب
آبی که برای زندگی آن انتخاب می کنیم دارای شرایط مناسب زندگی باشد. معمولا” استفاده از آب شهری مشکل خاصی برای ماهی های قرمز ایجاد نمی کند. اما قبل از کنار گذاشتن آب برای ظرف ماهی، بگذارید یک دقیقه آب از شیر بیرون برود این باعث می شود برخی مواد شیمایی که احتمالا” در لوله رسوب کرده اند بیرون روند. برای اطمینان از خارج شدن موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، بگذارید که آب بمدت یک شبانه روز در ظرف بماند. همچنین این عمل باعث می شود که آب دمای محیط را گرفته و تغییر آن برای ماهی ها خطری در بر نداشته باشد.

هرگز نباید اجازه دهید که آب ظرف ماهی ها کثیف شود، اینکار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و در نهایت مرگ آنها شود. برای تعویض آب هرگز آب را یک دفعه عوض نکنید، با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خالی کرده و سپس کم کم آب برداشته شده از ظرف را با آبی که از روز قبل نگه داشته اید جایگزین کنید. 
 

 

 غذا
ماهی های قرمز کوچک حیوانات بسیار سخت جانی هستند و هر چیزی را می خورند. لذا به راحتی می توانید در شرایطی که غذای مناسب در دسترس ندارید از خرده های نان، شیرینی و … به مقدار کم بعنوان غذا به آنها بدهید.
 

 

 دمای محیط
بهترین دما برای زندگی این ماهی ها از حدود 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید دفعتا” تغییر کند، تغییر تدریجی و ملایم دمای محیط یا آب برای آنها قابل تحمل می باشد.
 

 

 نور
ماهی های قرمز کوچک نیز همانند سایر حیوانات یا گیاهان احتیاج به نور خورشید دارند. محل نگهداری آنها باید به گونه ای باشد که تغییر روز و شب در آن احساس شود. هرگز آنها در زیر نور آفتاب مستقیم و شدید قرار ندهید

یکی از مهم ترین علل مرگ ماهیان کوچک تنهایی و انزوای محیط است . بیشتر ماهیان کوچک خانگی در اثر تنهایی سکته میکنند سعی کنید آنها را با گروهی از ماهیان نگهداری کنید. 

کودک درون

 

کودک همیشه شاد است. کودک همیشه صادق است.کودک هرگز نگران گذشته و آینده نیست. کودک روراست است. کودک بخشنده است. کودک با خود شفا و آرامش به همراه دارد. کودک قادر به تحولات بی شماری است.
  

کودک درون چیست؟ 

 کودک درون اصطلاحی است که از دهه 1960تاکنون موضوع داغ روانشناسی است. کودک درون بخشی از قلمرو وسیع ناخودآگاه ماست و چون دراساطیر گذشته و ادیان مختلف، کودکان نماد پاکی وشادابی و منجی گری هستند، این اصطلاح به کار برده می شود. 


«کارل گوستاو یونگ » چنین می گوید: « چه جای شگفت که بسیاری از منجیان اساطیری، کودکانی خداگونه اند. » این امر با تجربه روانشناسی فردی مطابقت دارد که کودک راه دگرگونی آتی شخصیت را هموار می سازد. گرچه کودک درون و این اصطلاح، بحث داغ روانشناسی نوین است اما معنی واقعی آن روح آزاد ماست که آن را کنترل می کنیم. عواطفی است که آنها را زیر پا می گذاریم.
 

 

چه زمانی کودک درون را نادیده می گیریم؟ 

وقتی خودمان را نادیده می گیریم. وقتی خودمان را انکار می کنیم.وقتی فکر می کنیم که دیگران از ما سوء استفاده می کنند.وقتی اعتمادمان از خود و دیگران سلب می شود. وقتی که شادیمان را کنترل می کنیم.وقتی زندگی را سخت می گیریم. وقتی بیش از حد منطقی و دو دو تا چهارتا می شویم.
وقتی از نظر روحی خسته ایم. وقتی احساس ناتوانی می کنیم.وقتی ندای درون را نادیده می گیریم. 


پس کودک درون چه خصوصیاتی دارد؟ 

شاداب و گشاده روست. احساسات خود را به وضوح بیان می کند. اعتماد به نفس بالا دارد. خود را باور دارد.
 

 

چه کارهایی کودک درون را فعال می کند؟ 

 هنر، ورزش، شعر، دوچرخه سواری، پیاده روی در ساحل شنی.پس، از همین لحظه با کودک درون ارتباط برقرارکنیم. به احساسات و افکار درستمان پاسخ دهیم. به روحمان اهمیت دهیم. خلاقیت و شهودمان را بیشترکنیم. به ندای درون و الهامات قلبی خود گوش کنیم. 


 

چه زمان هایی به طور ناخودآگاه در حال ارتباط با کودک درونیم؟ 

 وقتی به کودکان توجه می کنیم. وقتی بازیگوش می شویم.وقتی از بازی با بچه ها لذت می بریم.
وقتی کودکانه حرف می زنیم. وقتی کارتون تماشا می کنیم. وقتی آلبوم های کودکی را ورق می زنیم.
وقتی غرق بازی می شویم. وقتی از تماشای یک فیلم کمدی غرق خنده و از تماشای فیلم اندوهبار، می گرییم.و…وقتی واقعاً زلال و پاک و شفافیم. مثل دریا.