ایجاد یک ارتباط مثبت و قوی با کودکان

  

برای ایجاد یک ارتباط مثبت و قوی با کودکان موارد زیر را در نظر بگیرید.  

 

1. با کودک خود زمان با کیفیت  و مناسبی را صرف کنید.
شاید گذاشتن وقت و زمان برای کودکان در زندگی پرمشغله امروز امری دشوار به نظر برسد ولی آنچه که در این مقوله مهم است کیفیت این زمان است و کمیت آن چندان اهمیت ندارد. از زمان‌های چند دقیقه ای نیز می‌توان برای حرف زدن با کودک، پاسخ دادن به سوالات او، نوازش کردن او، بازی کردن با او و توجه کردن به کودک استفاده کرد.
یک تلفن کوتاه از سر کار، اختصاص فعالیت‌هایی با کودک  که مورد علاقه اوست مثل: دوچرخه سواری، رفتن به پارک، سینما و رستوران و ... می‌تواند زمان‌های قشنگی را برای کودک ایجاد کند.   

 

2. فعالیتی مشترکی انجام دهید که مورد علاقه اوست. 

معمولآ کودکان از اینکه کار و فعالیتی را به طور مشترک با والدین انجام دهند، خیلی لذت می‌برند. زمانهایی است که بچه‌ها سراغ والدین می‌آیند و دوست دارند با آنها  فعالیتی را انجام دهند.  از همین زمان‌ها باید برای تحکیم روابط با کودکتان استفاده کنید.  می‌توان فعالیتهای مشترک زیادی را در داخل و خارج خانه برای کودکان تدارک دید و بازی‌هایی را با آنها انجام داد  که مورد علاقه آنهاست. مثال‌هایی در زیر آورده شده است. فرزند شما دوست دارد چه به  فعالیت‌ها و بازی‌هایی  را با شما انجام دهد؟
- در پارک دوچرخه سواری کنید.
- با هم یک کیک بپزید.
- با هم به یک رستوران بروید و غذای مورد علاقه او را بخورید.
- با هم والیبال، فوتبال، یک بازی کامپیوتری انجام دهید.
- یک کتاب داستان بخوانید.
- به یک موسیقی گوش کنید.
- با او خاله بازی کنید.
- با هم کشتی بگیرید.
- با هم  اسم ـ فامیل بازی کنید.  

 

3. با کودک حرف بزنید وبا او صحبت کنید.
می توان از هر فرصتی برای حرف زدن با کودک استفاده کرد. مثلاً زمانی که او سراغ شما می‌آید و سؤالی را می‌پرسد، زمانی که با هم تنها در منزل هستید، زمانی که با هم به بیرون رفته اید، به پارک، خیابان و .... زمانی که کودک سراغ شما می‌آید و راجع به علائق،خواسته‌ها، آرزوها و برنامه‌هایش صحبت می‌کند، باید با علاقه به صحبت‌های او گوش دهید.  

 

4. احساسات و عواطف خود را نشان دهید.
نوازش کردن، بغل کردن، لمس کردن و بوسیدن کودک راههایی برای نشان دادن  احساس و علاقه به کودک است. البته بایدتوجه داشت که هر سن و شرایطی چه ابراز احساساتی را می‌طلبد، شاید اگر یک نوجوان را جلوی دوستش بغل کنیم و ببوسیم خجالت بکشد و دوست نداشته باشد که با او اینگونه رفتار کنیم. در مورد نوجوانان، می‌توان با تکان دادن دست،  چشمک زدن یا دست به شانه او گذاشتن احساسات خود را نشان دهیم. در حالی که کودک 5 ساله خود را بغل می‌کنیم، ماساژ می‌دهیم، قلقلک می‌دهیم و او را می‌بوسیم. نشان دادن عواطف و احساسات مثبت باعث احساس اطمینان و پیوند امن با والدین می‌شود.
 شما چگونه عواطف و احساسات خود را به فرزندتان نشان می‌دهید؟  

 

5-  کودک را تشویق کنید و به او پاداش دهید.
تشویق عملی است که منجر به افزایش  رفتارهای مناسب و مثبت کودک می‌شود. می‌توان با تشویق رفتارهای مناسب کودک فرصت دوباره ارتباطی مثبت را با او بدست آورد. بدیهی است این ارتباط خوب باعث حرف شنوی کودک از دستورات شما می‌گردد. تعریف کردن از کودک، تحسین و تمجید او، تشویق‌های مادی و فعالیتی باعث بهبود رفتار کودک خواهد شد. 

   

تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ 

 

                             

      

    

نظرات 2 + ارسال نظر
مامان ارشیا پنج‌شنبه 15 بهمن 1388 ساعت 10:24

هدیه پنج‌شنبه 15 بهمن 1388 ساعت 13:35 http://pattern-lady.blogfa.com

سلام مانلی جان خوبین؟نه facebook یه سر بزن

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد