نیازهای غذایی کودکان

 

                                                                         

 

نیازهای غذایی کودکان با نیازهای غذایی ما بسیار تفاوت دارد.

رژیم‌های غذایی کم چرب و حاوی گیاهان سلولز‌دار را فراموش کنید. کودکان به غذاهای مغذی نیاز دارند تا به سرعت رشد کنند.

مقدار پروتئین و انرژی که کودک نسبت به اندازة خود نیاز دارد، زیاد است. اما کودک نمی‌تواند مقدار زیادی غذا بخورد، در حالی که بسیار فعال و پر جنب و جوش است.


میل و اشتهای کودکان به غذا می تواند بسیار متفاوت باشد، اما مقدار غذایی که آنها می خورند نیز ممکن است بسیار محدود و اندک باشد. بنابراین، خوردن غذاهای حاوی مواد غذایی متنوع از نظر کالری، بسیار ضروری است. در عین حال، باید با وعده غذای خانواده نیز متناسب باشد.

غذاهایی که حاوی مقدار زیادی از گیاهان سلولز دار هستند، می توانند بسیار شکم‌پرکن باشند، بدون این که مقدار کافی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی را فراهم کنند.


چربی، منبع اصلی انرژی برای کودکان است.

هم شیر مادر و هم شیر خشک قریب 50 درصد انرژی به صورت چربی دارند. هنگامی که کودک به طرف رژیم غذایی دیگری(به صورت مخلوط) پیش می رود، بخشی از انرژی او با کاهش و جایگزین شدن کربوهیدرات تأمین می شود. اما این که تا پس از دوسالگی نیز انرژی او به وسیلة چربی فراهم شود، بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که مصرف مقدار کربوهیدرات ممکن است برای کودکان بسیار پر حجم باشد.


مقدار مناسب و کافی انرژی برای ادامة رشد ضروری است. چربی یک منبع بسیار مفید انرژی و منبع اصلی ویتامین‌های محلول در چربی همچون A وD وE وK است و اسیدهای چرب ضروری را فراهم می کنند که بدن، خود نمی تواند آن ها را بسازد. بهترین راه به دست آوردن چربی از طریق غذاها و مواد غذایی است مانند شیر پرچرب، پنیر، ماست، گوشت بی‌چربی و مقادیر اندکی از ماهی است.

 

هنگامی که کودکتان بیش از نه ماه دارد، سعی کنید بخشی از کربوهیدرات‌ها را در هر وعده مواد غذایی او بگنجانید.

 برای مثال، کودکان را به مواد غذایی مانند نان، سیب‌زمینی، برنج یا ماکارونی، به منظور تأمین انرژی‌شان تشویق کنید تا انواع میوه‌ها و سبزیجات را بخورند. همانطور که بزرگ‌ترها سعی می کنند تا میزان مصرف نمک غذاها را به حداقل برسانند، شما نیز از وعده غذای کودک، که در خانه تهیه می شود، نمک را حذف کنید. از دادن غذاهای سرخ کرده یا خیلی شیرین نیز به کودک جلوگیری کنید.


روشن است که داشتن یک رژیم غذایی سالم و کاتملاً متعادل برای هر گروه سنی لازم است،

اما مهارت‌های اجتماعی نیز دارای اهمیت بسیاری هستند. کودکان از ما الگو می گیرند. از این رو، غذا خوردن با هم سر یک میز به عنوان یک خانواده، بسیار با اهمیت تلقی می شود. اگر حتی ممکن نیست هر روز با هم غذا بخورید، اما تا جایی که امکان دارد از این روش بهره ببرید؛ چرا که با این کار کودکان نه تنها یاد می گیرند و درک می‌کنند که سر میز چگونه باید رفتار کنند، بلکه پی می برند که غذا خوردن تجربه‌ای اجتماعی و لذت‌بخش است.

                                       

نظرات 3 + ارسال نظر
نوشین مامان هستی دوشنبه 9 اردیبهشت 1387 ساعت 01:01 http://www.hastiyemaman.blogfa.com

سلام خانومی
متن جالب و مفیدی بود مرسی.
بیا و عکس با حجاب هستی و...............ببین.

گلسا دوشنبه 9 اردیبهشت 1387 ساعت 09:20 http://www.sendmeanangel.persianblog.ir

سلام مانلی نازنین
من اولین باری بود که اینجا اومدم
راستش خیلی دنبال یه راه برای یافتن فریبا کردم تو اورکات ....
اما نتونستم تا اتفاقی به وبلاگ آراز و پست تولد رایان رسیدم که هم شما اونجا بودین هم فریبا کامنت گذاشته بود و گفته بود شما ازش خبر دارین.
اگه براتون زحمتی نیست به فریبا از قول من و مهسا سلام برسونید و اگه امکان داشت یه راه ارتباطی ازش بخواین که من و مهسا بتونیم باهاش ارتباط پیداکنیم.
می دونم خیلی خواهش پر زحمتی خواستم اما شرمنده حتما جبران می کنم لطفتون رو.
خیلی مرسی

مامان پویان دوشنبه 9 اردیبهشت 1387 ساعت 16:21 http://puyanemaman.persianblog.ir/

سلام چقدر مطالب مفیدی می نویسید. خیلی برای منی که دور از خونواده ام پرفایده است. چون کتابهای فارسی هم در دسترسم نیست و فقط باید تو نت دنبال مطالب و اطلاعات مورد نیازم باشم. گل پسرتو ببوس.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد