آرام کردن کودک

      

                                

 

                                              آرام کردن کودک

گاهی کودکان بی هیچ علت مشخصی اشک می ریزند. بعد از این که اطمینان یافتید که فرزندتان خسته، مریض و گرسنه نیست روش های زیر را امتحان کنید:

به محض گریستن کودکتان به نزد او بشتابید. طفلی که دچار «هیستری» است، آرامشش به دشواری صورت می گیرد. یکی از شیوه های آرام بخش زیر را به مدت تقریباً 10 دقیقه امتحان کنید.

هر چند که هیچ روش منحصر به فرد یا مطمئنی برای باز داشتن بچه از گریه نیست، اما معلوم شده تداخلات زیر، موفقیت آمیزتر از سایر روش ها بوده اند..

حمل بچه

پژوهش های انجام یافته نشان می دهند کودکانی که پدر یا مادرشان روزی سه ساعت آنها را بغل می کنند و یا آنها را داخل کالسکه به این طرف و آن طرف می برند ، کمتر گریه می کنند. هنگامی که بچه حمل می شود، گرما و تماس جسمی نزدیک سبب می شود کودک آرامش یابد.

حرکات موزون

بسیاری از بچه ها موقعی که حرکت داده شوند، دست از گریه بر می دارند. صندلی ننویی ، تاب ، کالسکه بچه، ماشین سواری و انجام حرکات موزون در کف اتاق، همگی حرکت های مایه آرامش اند. تعدادی از کارشناسان بر این باورند که این قبیل حرکات تکراری و موزون، نیاز کودک را به قابلیت پیش بینی تأمین می کند. اطمینان داشتن از رخداد آتی – مثلاً صندلی بعد از حرکت به عقب، به جلو بر می گردد- به نظر می آید به کودک کمک می کند تا احساس ایمنی و اطمینان خاطر بیشتر می کند.

آوای آرام بخش

نوزادان با شنیدن آواهای موزون و یکنواخت که یادآور صداهایی هستند که در شکم مادرشان شنیده اند، احساس راحتی می کنند:

صدای اقیانوس یا آبشار ، صدای ماشین لباسشویی یا خشک کن، صدای ضربان قلب و یا صدای جاروی برقی؛آنان از شنیدن موسیقی خوش آهنگ و آرام نیز لذت می برند و نوای آرام پدر و مادرشان را که برای آنها لالایی می خوانند، دوست دارند.

مکیدن راحت

کودکان، میل شدیدی به مکیدن دارند که نشان دهنده تمایلشان به غذا خوردن نیست. بیشتر وقت ها گریه آنها با مکیدن انگشتان یا مشتشان یا پستانک قطع می شود. از رهنمودهای تجربه شده زیر برای کاربرد موفقیت آمیز پستانک استفاده کنید: پیش از این که جیغ بچه بلند شود، پستانک را به دهانش بگذارید، ولی نوکش را به مواد شیرین (مانند عسل )آغشته نسازید تا از فساد دندان جلوگیری کنید.

بکوشید تا شش ماهگی ، پستانک را از سر کودک بیندازید- در این هنگام است که نیاز مبرم او به مکیدن برطرف می شود.

به خاطر داشته باشید مکیدن برای کودکان زیر شش ماه، گریستن را کاهش می دهد و به طفل یاری می کند که موقع خواب آرام تر باشد.

ماساژ

لمس کردن، یکی از شکوفاترین احساسات هنگام تولد نوزاد است. ضربه زدن به پوست کودک به آرامش او می انجامد و در بهتر خوابیدنش تأثیر دارد. عادت پسندیده این است که روزی یک بار، آنهم به مدت پانزده دقیقه، بدن بچه را ماساژ دهید و توجه داشته باشید که این عمل باید قبل از خواب و موقع حمام کردن او صورت گیرد فقط کافی است که کمی روغن بچه را در هر دو کف دستتان بریزید و به هم بمالید، سپس به کمک انگشتهایتان، با حرکت موزون، دایره هایی روی تن وی تشکیل دهید. یادتان باشد که به دست ها، پاها، صورت و سرش نیز روغن بمالید. آنگاه، یک دست یا پایش را نگه دارید و با دست آزادتان او را با ملایمت بگیرید و آهسته جلو و عقب ببرید و نوازشش کنید.

حتماً باید تا حدی که مایلید، به اندازه کافی فشار آرام وارد سازید. از نشانه هایی که کودکتان بروز می دهد، پی می برید که آیا دلش می خواهد بدنش را لمس کنید یا نه. چنانچه تمایلی به این عمل نداشته باشد، ناآرامی می کند، کمرش را خم می کند ، به سختی نفس می کشد و رنگ صورتش سرخ تر می شود. هر چند ممکن است از ماساژ محبت آمیز لذت ببرد. جدا از شادمانی که به این ترتیب نصیب کودک می گردد، نوازش کردن پوست وی، پیام هایی را به مغزش می فرستد تا مقدار هورمون ها و مواد شیمیایی مفیدی را افزایش دهد که برای مثال به کودک در جذب غذا، تحمل درد و تنظیم مقادیر کورتیزول( که هورمون فشار روانی است) کمک می کند.

اشیای دوست داشتنی

بسیاری از کودکان دوست دارند چیز نرمی را همچون لباس خواب مادر، پتوی نرم یا اسباب بازی مخملی را در آغوش بگیرند. پیش از رسیدن به هشت ماهگی، هنگام نوازش کردن کودکتان، چیز نرمی را کنار او بگذارید. به این ترتیب او بین آن شیء و تماس مهرآمیز شما ارتباطی قایل می شود.

یاری آرامش بخش

گریه مدام بچه، باعث می شود که شما احساس ناراحتی کنید. لذا کودکتان احتمالاً این احساسات منفی را درمی یابد، شاید تعجب کنید که وقتی همسر، دوست یا مادربزرگ شما، کودک «تسکین ناپذیر» تان را در آغوش گیرند و فریادهایش را به طور معجزه آسایی آرام سازند، احساس آرامش بیشتری به شما دست می دهد ، سرحال تر می شوید و بهتر می توانید در قبال خواست های وی واکنش نشان دهید.

فریاد کشیدن

گاهی لازم است که بچه ها موقع خواب، احساسات درونی ناشی از خستگی یا تنش را با فریادهای بلند خود بروز دهند. خود این عمل برای طفل، تسکین بخش است. بنابراین چنانچه راهکارهای خارجی آرامش بخش، بی اثر بوده و یا خیلی برانگیزنده باشند، در این حالت ممکن است لازم باشد طفل مدت کوتاهی به تنهایی بگرید تا فشار روحی اش را فرو نشاند و آرام گیرد

                

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد