هفت نکته درتربیت کودک ، بدون پرخاش!

                       


مادر و پدرها دوست ندارند سر بچه ها فریاد بزنند، ولی گاهی تربیت کردن بچه ها آن قدر ناممکن به نظر می رسد که ناخوداگاه پرخاش می کنند. در این نوشته چند تکنیک موثر  برای تربیت کودکان به روشهای مسالمت آمیز آمده است.

*  با کودکان شفاف و بدون ابهام و با زبان کودکانه صحبت کنید چون بچه ها خیلی اوقات منظور شما را به درستی درک نمی کنند! می توانید برای تفهیم مطلب به کودک از مثال و نمونه های قابل درک هم استفاده کنید.

به بچه ها دقیقا بگویید از آن ها چه انتظاری دارید و مطمئن شوید منظور شما را به درستی متوجه شده اند. توجه نمایید که کودکان هنوز توانایی درک درست زبان را ندارند.


* رفتار خوب را با کودک تمرین کنید. مثلا بگویید وقتی می خواهی غذا بخوری این طوری قاشق را بردار و…. و بعد با هم عملا رفتارهای پسندیده را تمرین کنید.

 

خصوصیات سنی کودک را در نظر بگیرید . نکته بسیار مهم درک رفتارهای طبیعی در هر سنی است. حتما از کتاب های روانشناسی کودک در این زمینه استفاده کنید تا بدانید مثلا از یک کودک ۳ ساله در مقایسه با یک کودک ۲ ساله چه انتظارات بیشتری باید داشته باشید و چه انتظاراتی از حد درک و فهم او خارج است.

می توانید با خودتان قرار بگذارید هر سال قبل از جشن تولد کودک ، ویژگی های رفتاری سنی سال آینده اش را مطالعه کنید!

 

* صبور باشید! همه آدم ها برای یادگرفتن نیاز به تمرین دارند و قبل از اینکه مهارت کافی را پیدا کنند بارها اشتباه می کنند. از اشتباهات و کاستی های رفتار و عمل کودکان زود از کوره به در نروید. به او به چشم یک کارآموز زندگی نگاه کنید.

 

* روند پیشرفت رفتاری کودک را در نظر داشته باشید و آن را ثبت کنید. مثلا اگر آداب غذا خوردن را به او آموزش داده اید، میزان پیشرفتش را به طور هفتگی در دفترچه ای ثبت کیند و پیشرفت کودک را بسنجید.

می توانید برای هر رفتار بین ۰ تا ۱۰ نمره بدهید تا کار مقایسه آسان تر شود. این کار به شما کمک می کند از اینکه روند تربیت کودکتان به خوبی پیش می رود، مطمئن شوید.

 

* برای هر کار از قبل برنامه ریزی کنید! مثلا اگر از رفتار فرزندتان  با کودکان دیگردر مهمانی نگران هستید، حتما از مدتی قبل با او درباره رفتار های خوب در مهمانی در حد سنش صحبت کنید. بعد برایش قصه یا داستانی در این باره بگویید. قبل از رفتن به مهمانی هم برای یادآوری با او به طور مشخص و با مهربانی صحبت کنید. طبیعتا اگر این کار را تا زمان مهمانی به تعویق بیندازید، نتیجه چندانی نخواهید گرفت.

 

* به پیام های ناخوآگاه رفتار های خود توجه کنید. مثلا اگر شما از ابتدا با خرید یک اسباب بازی مخالفت کردید و بعد از گریه کودک آن اسباب بازی را خریدید، چه پیامی به کودک داده اید؟

پیام شما این بوده  : برای جلب موافقت من و رسیدن به خواسته ات گریه کن!!!

پس به پیام های ضمنی رفتارهای خود دقت نمایید.

نظرات 3 + ارسال نظر
مامان نی نی شنبه 13 خرداد 1391 ساعت 15:18 http://ninioma.persianblog.ir

سلام، وبلاگ خیلی خوبی دارین. ممنون از مطالب خیلی خوبتون

سلام.ممنون از لطف شما

نارنین تو پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 14:59

عالی بود

anahitafarshid دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 07:32

سلام، ما اجازه نمی دهیم "دلواپسان" آینده ما را تباه کنند.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد