کودک تقریبا در همه موارد از جمله خوراک، پوشش، بازی کردن، دوست یابی و استفاده از وسایل به شما تکیه می کند. او مجبور است برای برطرف کردن نیاز خود رضایت شما را جلب کند و گاهی این مسئله باعث ایجاد درگیری بین او و شماست. 

  

نق زدن، صدای کودکی است که احساس ضعف می کند. او برای جلب توجه دیگران کم کم تن صدای خود را بالا و بالاتر می برد. 

کودک کاری را انجام می دهد که برایش نتیجه بخش باشد. نق می زند به امید اینکه از شما پاسخ بگیرد حتی اگر پاسخ منفی هم باشد او را به هدف رسانده است. به جای اینکه بر روی عمل نق زدن او تمرکز و تاکید کنید سعی کنید علت نق زدن او را متوجه شوید. آیا می داند نق زدن کار ناخوشایند و آزاردهنده ای است؟ برخلاف آنچه والدین تصور می کنند کودک تصور منفی از عمل نق زدن خود ندارد. 

صدای نق زدن او را ضبط کنید و در شرایطی که هر دوی شما آرامش دارید نوار را برایش پخش کنید و برایش توضیح دهید این نوع صداهای آزاردهنده باعث می شود کسی به حرف گوینده توجه نکند.

 

به موقع به درخواست کودک پاسخ دهید.

وقتی کودک در جلب توجه دیگران تلاش می کند و شکست می خورد متوسل به نق زدن می شود. به همین دلیل درست همان زمان که شما مشغول صحبت کردن با دوستان هستید شروع به نق زدن می کند. بهتر است وقتی کودک به زبان خودش و در حالت طبیعی چیزی را از شما خواست در صورت امکان به درخواست او پاسخ دهید.

در ضمن برایش توضیح دهید. هرگاه شما به کار دیگری مشغول هستید قادر نخواهید بود به او پاسخ گویید. پس فقط در صورتی که خواسته اش بسیار ضروری و حیاتی است آن را مطرح کند. در غیر این صورت منتظر بماند تا کار شما تمام شود. مسلما اگر درخواست او منطقی باشد شما به او پاسخ خواهید داد.

حتی در زمانی که مشغول کار مهم دیگری هستید قبل از شروع کار یا در حین انجام کار به او بگویید «عزیزم می دانم به کمک من نیاز داری ولی اگر کمی صبر کنی حتما به کمک تو خواهم آمد.» با این کار نشان می دهید که به او اهمیت می دهید. اما مراقب باشید که مکرر نگویید «بعداً، بعداً». می توانید او را برای مدت کوتاهی منتظر نگه دارید و این انتظار کشیدن ها برای او سازنده است. در این صورت از او تشکر کنید تا متوجه شود صبر او باعث خوشحالی و رضایت شماست.  

 

به او کمک کنید احساس خود را بیان کند.

گاهی کودکان نق می زنند زیرا نمی توانند احساس خود را بروز دهند. پس به کودک کمک کنید احساس خود را بیان کند «می بینم ناراحت هستی. آیا به خاطر این است که در حال حاضر کسی نمی تواند تو را به پارک ببرد؟» این کار کمک می کند باب گفت وگو باز شود. البته زمانی که کودک مشغول نق زدن است زمان مناسبی برای نصیحت کردن نیست ولی می توانید در موقعیت های مناسب که او در حالت آرامش است برایش توضیح دهید که نق زدن راه مناسبی برای رسیدن به هدف نیست و حتی باعث می شود او شانس کمتری برای رسیدن به هدف داشته باشد.

اگر مودبانه درخواست خود را مطرح کرد به او پاسخ دهید و از او تشکر کنید. در این صورت متوجه می شود از این طریق سریع تر به هدف رسیده است و دیگر دلیلی برای نق زدن نمی بیند. زمانی که کودک گرسنه یا خسته است بدخلق می شود. چگونه از کودک گرسنه انتظار دارید در سوپرمارکت مملو از خوراکی های متنوع بفهمد که خوردن یک بستنی اشتهای او را برای شام از بین خواهد برد؟! قبل از رفتن به سوپرمارکت او را سیر کنید و یا خوراکی های سالم همراه خود ببرید تا در صورت لزوم آن را میل کند و مجبور نشوید او را کشان کشان از سوپرمارکت به خانه ببرید. 

  

درخواست باید مودبانه باشد.

درخواست کودک چه با دلیل و چه بی دلیل در صورتی که بی ادبانه باشد نباید او را به هدف برساند. به او بگویید «تا زمانی که نق می زنی اصلا متوجه نمی شوم چه می گویی، لطفا از صدای معمولی برای صحبت کردن استفاده کن، خوشحال خواهم شد که به صحبت های تو گوش کنم.» و تا لحن خود را تغییر نداده به او هیچ پاسخی ندهید و تسلیم نشوید.

شما مجبور نیستید به او پاسخ مثبت بدهید. گاهی اوقات حتی با اینکه با لحن مودبانه درخواستی دارد، به دلیل این که خلاف مقررات است مجبورید درخواستش رارد کنید. ولی فراموش نکنید از او تشکر کنید. «متاسفم که الان نمی توانی بازی کنی چون وقت خواب است، متشکرم که مودبانه از من درخواست کردی». 

  

به مقررات پایبند باشید.

کودکان خوب می دانند چگونه از فرصت ها استفاده کنند. لذا در مکان های عمومی شروع به نق زدن می کنند. به مقررات پایبند باشید و تحت هیچ شرایطی آن را زیر پا نگذارید و تسلیم نشوید.
مهم نیست در کجا و با چه کسی هستید و کودک چه لحنی را به کار برده است. بر خود مسلط باشید و عصبانی نشوید. هرگز نگویید «برو هر کاری می خواهی بکن فقط مزاحم ما نشو» اگرچه این جمله موقتا شما را نجات می دهد ولی مجبور خواهید شد همیشه به همین شکل عمل کنید.