اولین نشانه های استقلال کودک

                                 

                      

  

اولین نشانه های استقلال کودک در حدود یک سالگی او ظهور می کنند.  

درک کودک از شخصیت خود ( در حدود 15 ماهگی، کودک قادر است تصویر خود را در آینه تشخیص دهد و دیگر فکر نمی کند که آن تصویر متعلق به کودک دیگری است) موجب می گردد که او هر چه بیشتر به سمت مستقل شدن پیش برود. و خیلی زود همچون دیگر کودکان در مقابل همه چیز «نه» خواهد گفت.  

مثلاً اگر بخواهید دکمه لباسش را ببندید شما را به عقب می راند. او سعی خواهد کرد خودش دکمه های لباسش را ببندد ولی چون هنوز به حد کافی برای انجام این کار توانایی ندارد به کج خلقی روی می آورد. 

 در واقع پافشاری او در انجام کارهایش به سبک خود، او را مطمئن می سازد که به شما وابسته نیست.

 بعضی از والدین برای صرفه جویی در وقت ، قبل از رفتن به خرید از کودکشان می خواهند که تصمیم بگیرد چه لباسی را می خواهد انتخاب کند. 

 احساس غروری که کودک از انتخاب لباس هایش به دست می آورد ارزش این همه زحمت را دارد. 

در حدود 13 ماهگی، کودک شما ممکن است که سعی کند لباسهایش را خود از تن در آورد و معمولاً این کار را با شلوارها و جوراب هایی شروع می کند که کمرکشی دارند و به راحتی بیرون کشیده می شوند.  

حتی ممکن است بر لباس هایی همچون پیراهن و پوشاکی که تا حدودی در آوردنشان سخت تر است نیز فائق آید. و وقتی شما مجبور شوید با عصبانیت برای چندمین بار جورابش را دوباره به پایش کنید، او در خیال خود به یک موفقیت مهم دست یافته و به آن افتخار می کند. 

یکی دیگر از مهارت هایی که در این زمان توسط کودک کسب می شود، استفاده از وسایل غذاخوری است.  

بعضی از کودکان در حدود 13 ماهگی قاشق و چنگال را مورد استفاده قرار می دهند و قریب به تمام بچه ها تا 18 ماهگی چنین کاری را می آموزند.  

اما از فرزندتان انتظار نداشته باشید که در انجام آن، مهارت بالایی داشته باشد چرا که صرف به دست گرفتن قاشق بدین معنی نیست که او می تواند به درستی غذا را به دهان ببرد. 

 احتمالاً کودک شما تا حدود چهار سالگی قادر نخواهد بود از قاشق و چنگال به درستی یک بزرگسال استفاده کند بنابراین تا آن زمان انتظار بسیاری از کثیف کاری ها را داشته باشید. 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ننه قدقد سه‌شنبه 5 آذر 1387 ساعت 12:46 http://www.nanehghodghod.blogspot.com

واقعاً اطلاعات وبلاگت برای من جالب هست. منتها هی چند تا پست عقبم! می گم هدفت از گذاشتن اون عکسای سیسمونی خارجی چیه. آخه چرا منو دپرس می کنی؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد