چهار دست و پا رفتن

                                                                        

 

اکثر کودکان چیزی در حدود 8 تا 10 ماهگی شروع به چهار دست و پا رفتن می کنند.

 پس از گذشت یک تا دو ماه شروع به راه رفتن می کنند.

 زمانی که کودک برای حرکت کردن مستقل می شود، تازه متوجه می شود که دنیای پر از چیزهای جالب در انتظار اوست تا آنرا کشف کند.

 کودک بسیار کنجکاو است و محیط اطرافش را از طریق کاوش می شناسد. در این زمان با اینکه این پیشرفت او برای شما بسیار هیجان انگیز است ولی او را در معرض خطرات جدید قرار می دهد. نکتۀ مهم این است که شما پدر و مادر عزیز منزلتان را برای اکتشافات کودک چهار دست و پا روی خود امن کنید.

بهترین روش برای تشخیص این خطرها این است که شما دنیا را از دید فرزندتان ببینید. پس همین الان شروع به چهار دست و پا رفتن در اطراف منزل کنید تا ببینید چه چیزهایی در دسترس کودک شما می باشد. با تشخیص این خطرات احتمالی، آنها را طوری تغییر دهید که برای کودک امن باشد.

وقتی که چهار دست و پا در اطراف منزل می گردید به نکات زیر دقت کنید:

زیر مبل ها و میزها را برای گوشه های تیز و یا میخ و منگنه ای که بیرون زده باشد چک کنید. از این به بعد اگر اسباب بازیی زیر مبل یا میز بیفتد، کودک نیز به دنبال آن خواهد رفت.


مراقب سیم وسایل الکتریکی در اطراف منزل باشید. اگر وسیله ای است که زیاد و به طور مرتب استفاده نمی کنید، آنرا از برق بکشید. اگر وسیله ای است که همواره باید به برق باشد سیم آنرا طوری جمع کنید که تنها بین پریز و آن وسیله برسد. یکی از خطرات متوجه کودک این است که سیم برق وسایل الکتریکی را کشیده و آنها را روی خود بیاندارد. ولی بزرگترین خطر سیم وسایل برقی در این است که کودک سیم را در دهان کرده و آنرا بجود. در این صورت دهانش دچار سوختگی شده و درمان این نوع سوختگی نیز بسیار مشکل می باشد و ممکن است جای زخم آن برای همیشه بماند.


اگر میز اطاق نشیمن شما گوشه های تیز دارد، اطراف آنرا با اسفنج یا یک تکه پارچه بپوشانید. راه دیگر این که میز را به گوشه ای از اطاق انتقال دهید که کودک به آن دسترسی نداشته باشد.


مراقب اشیاء کوچک و ریز بر روی زمین باشید. پول خورد، دکمه یا قطعات اسباب بازی خواهر یا برادر او، همه برای کودک چهار دست و پا خطرناک است.

برای پریزهایی که مورد استفاده نیستند، درپوش تهیه کنید.


اگر داخل منزل شما پله وجود دارد و یا منزلتان دو طبقه است حتماً در بالا و پایین پله حفاظهای مخصوص کودک نصب کنید. کودکی که تازه شروع به چهار دست و پا رفتن می کند توانایی حفظ تعادل خود در پله را ندارد.


کابینت هایی که اشیاء شکستنی، تیز و یا دارو و مواد شیمیایی را در آنها نگهداری می کنید را قفل زده تا کودک نتواند به آنها دسترسی پیدا کند.

                                              

نظرات 2 + ارسال نظر
مامان پویان سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387 ساعت 16:44 http://puyanemaman.persianblog.ir/

سلام. همه چیزایی که امروز نوشتید دقیقا دلمشغولیهای الان من و بابای پویانه. راستی شرمنده که هی یادم می ره برات بنویسم که من عکسارو دریافت نکردم. اگه براتون زحمت نداره دوباره می فرستید؟ راستش می دونم با اینترنت ایران کمی مشکله. به هر حال از تلاشتون ممنونم. پسر گلتو می بوسم.

بابا چهارشنبه 11 اردیبهشت 1387 ساعت 10:40 http://farzandam.blogfa.com/

سلام
مامان خوبی هستین. انشااله خدا همه بچه ها رو حفظ کنه

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد