پرسش و پاسخ

 

ـــ مسئله ای که باعث وحشت مادران می‌شود، تب کودک است و مادر فکر می‌کند که در سرما  خوردگی تب منجر به تشنج می‌شود. در چند درصد موارد تب کودک با تشنج همراه است؟

 مقدار تب در سرما‌خوردگی‌ها خفیف است و در ضمن کودک زیر 6 ماه هنگام تب به هیچ‌وجه تشنج نمی‌کند، مگر این که بیماری ‌دیگری در کار باشد.

ـــ آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری در درمان بیماری سرما خوردگی دارند؟

متأسفانه تصور غلط دیگر این است که خیلی از مادران فکر می‌کنند سرماخوردگی کودکشان با آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود و برای همین، قبل از مراجعه به پزشک، به کودک آنتی‌بیوتیک می‌دهند. از طرف دیگر، این گروه از مادران اصرار دارند که حتی اگر پزشک هم برای کودک آنتی‌بیوتیک تجویز نکند، کودک را به امید تجویز این دارو، به پزشک دیگری ارجاع ‌دهند، در حالی‌که نوع میکروب سرماخوردگی با نوع میکروب بیماری‌های دیگر متفاوت است و آنتی‌بیوتیک هیچ جایی در درمان آن ندارد.

ـــ کودکی که سرما می‌خورد، مسلما اشتهایش کم است و همین مادر را نگران می‌کند. آیا درست است که در این مواقع کودک را وادار به خوردن غذای بیشتری کنیم؟

خیر، در اینجا مادر باید تعداد دفعات غذا دادن را بیشتر کند، نه اینکه او را وادار به خوردن غذای بیشتری در یک وعده کند.

ـــ برای کاهش دردهای عضلانی در سرما خوردگی چه‌ کار باید کرد؟

این دردها ممکن است با عفونت و درد گوش همراه باشد. تسکین این درد باید با استامینوفن صورت گیرد، ولی متأسفانه هنوز خیلی از والدین با دود سیگار سعی در کاهش درد گوش دارند در حالی که این کار اصلا فایده ندارد. البته گرم کردن ناحیه دردناک کمی تسکین دهنده است، منتها دود سیگار به‌ویژه اگر کودک آلرژی داشته باشد، بیماری او را تشدید می‌کند.

ـــ به توصیه‌های تغذیه‌ای در دوران سرماخوردگی هم اشاره می‌کنید؟

بسته به سن کودک باید توصیه‌های تغذیه‌ای را رعایت کرد. اگر کودک شیر‌خوار بود، باید فواصل شیر‌دهی کمتر شود. از مایعات زیاد استفاده شود. محدودیت غذایی راهم برای کودک ایجاد نکنیم البته اگر آلرژی در کار نبود، چون کودک در این دوره کم‌اشتها است و با محدودیت غذایی ممکن است زیاد وزن از دست بدهد.

ـــ تصور خیلی از والدین این است که سرماخوردگی کودکشان، بدن او را مستعد ابتلا به سرماخوردگی بعدی می‌کند یا از سرماخوردگی بعدی جلوگیری می‌کند. به‌ نظر شما این باور درستی است؟

خیر، سرماخوردگی‌ها ممکن است پی در پی بوده و عوارض داشته باشند، ولی اینکه یک سرماخوردگی منجر به سرماخوردگی بعدی ‌شود، اصلا درست نیست.

علاوه بر این، یک سرماخوردگی به هیچ‌وجه از سرماخوردگی بعدی جلو‌گیری نمی‌کند، چون ما ویروس های زیادی داریم که هر کدام برای کودک بیماری‌زا هستند، مثل رینو ویروس،  ویروس آنفولانزاو... . اگر مادر این ها را بداند، هر بار که کودک سرما می‌خورد، توهم این را ندارد که بدن کودکش مستعد ابتلا به سرماخوردگی بعدی شده است.

ـــ واکسن آنفلوانزا و نقش ایمن‌کننده آن در مقابل سرماخوردگی چیست؟

متأسفانه این واکسن به غلط به‌ عنوان واکسن سرماخوردگی تبلیغ می‌شود، در حالی‌که  بیش از صد نوع ویروسی که وارد بدن می‌شوند، شاید فقط یک یا دو تا از آنها مربوط به آنفلوانزا باشند و چون علائم آنفلوانزا شدید است، این واکسن برای ویروس‌های مربوط به آن تولید می شود، نه برای بقیه ویروس‌ها.

زدن واکسن آنفلوانزا از سرماخوردگی با ویروس‌های دیگر جلوگیری نمی‌کند.

                                           

                                               

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد