جوراب‌های تنگ به پاهای بچه‌ها آسیب می‌رساند

                                              
                                                           
 
 
اگرچه جوراب محافظ پای کودکان است اما متخصصان متوجه شده‌اند باندهای الاستیک می‌تواند به پای بچه‌ها فشار بیاورد.

حتماً برای شما هم پیش آمده که متوجه قرمزی و فرورفتگی مچ پای کودکتان در اثر کش جورابش بشوید.

لابد با خود فکر کرده‌اید که پوشیدن این جوراب تنگ برای یکی دو ساعت که به مهمانی یا بیرون از منزل می‌روید، اشکالی ندارد.

احتمالا بعد از مدتی هم رنگ قرمز ایجاد شده خود به خود از بین رفته و شما را در تصور خود مطمئن‌تر کرده، اما مجله پوست انگلستان جدیداً مقاله‌ای به چاپ رسانده که خط بطلان بر این تصور قدیمی می‌کشد.

در این مقاله که کار محققان دانشگاه واشنگتن است، تیم تحقیقاتی اثر خطوط جوراب در پای تعداد زیادی از نوزادان را بررسی کرده‌اند.

بررسی‌های آنها نشان می‌دهد ممکن است قرمزی پا پس از مدتی از بین برود، اما همیشه هم اوضاع به همین سادگی ختم به خیر نمی‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد ممکن است این فرورفتگی‌ها باقی بماند. اگرچه به طور معمول این اثر چندان جلب توجه نمی‌کند و به‌نظر یک زخم جدی و وحشتناک نمی‌آید؛ اما واقعا آن‌قدرها هم بی‌اهمیت نیست.

این تیم پس از بررسی بیش از یک  دو جین از این ضایعات که در اروپا و آمریکا گزارش شده بود، مشاهده کرد که جوراب عامل اکثر آنها بوده است.

یکی از این بیماران دختر بچه 11 ماهه‌ای بود که در یک هفته پس از تولد با پوشیدن یک جفت  جوراب تنگ دچار این زخمها شده‌ بود.

یکی از اعضای این تیم معتقد است: این ضایعات خیلی وخیم نیست و نباید مایه نگرانی مادران شود، تنها کافی است که در پوشاندن جوراب به کودکشان توجه داشته باشند که تنگ نبوده و کش آن محکم نباشد.

البته از آنجایی که این وضعیت به تازگی شناخته شده و نظر پژوهشگران تازه به آن جلب شده، محققان هنوز در مورد دائمی یا موقتی بودن این حالت در پوست پای بچه‌ها مطمئن نیستند.

پژوهش‌ها در این باره ادامه دارد تا سیر پیشرفت و عوارض احتمالی این نوع ضایعات پوستی را در پای بچه‌ها بهتر و دقیق‌تر نشان دهد.

به این ترتیب پزشکان خواهند توانست این ضایعات را از وضعیت‌های مشابه و گمراه کننده‌ای که ناشی از نقص عضو است، افتراق دهند و در صورت بروز مشکلات جدی‌تر، به موقع اقدامات درمانی را انجام دهند.

اما نتایج تحقیقات تا همین‌جا می‌تواند یک هشدار محسوب شود. چرا که درمان ضایعات پوستی ممکن است به همین راحتی‌ها نباشد، اما پیشگیری از آن مطمئنا راحت‌ترین راه برای والدین است.

به همین علت به والدین توصیه می‌شود هنگام جوراب پوشاندن به کودک‌شان به‌خصوص در دوران نوزادی و شیرخواری، مطمئن شوند که بین پوست کودک و کش جوراب، فاصله کافی هست!علاوه بر این متخصصان معتقدند جورابهای نخی بهتر از پلاستیکی است و اثر کمتری به جا می‌گذارند.

با این حال احتمال دارد که در صورت افراط پدر و مادرها در استفاده از این نوع جوراب‌های آزاردهنده، پای کودکان دچار مشکلات وخیم‌تری مانند ضایعات قارچی و باکتریایی و التهابی شود.

 
   
  
نظرات 1 + ارسال نظر

ممنون از همدری شما ماشالله به بچه خوشگلتان خدا نگه دارش باشد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد