آخرین روزهای قبل از تولد

دکتر علی فرجی

 

مادر در طول دوره بارداری دوران سختی را همراه با بیم و امید می گذراند و نیازهای متعددی دارد .

 

 

اما هیجان انگیز ترین دوران بارداری روزهای قبل از وضع حمل و حالات خاصی است که او تجربه میکند. به خصوص در اولین حاملگی، همه چیز جدید و رازآلود است، و در عین حال اضطراب شیرینی در این باره که چه خواهد شد وجود مادر را فرا می گیرد. موجودی جدید و افسانه ای در رحم او در حال حرکت و زندگی است و به زودی پا به دنیای بیرون می گذارد. چه خواهد شد؟ آیا او سالم است؟ نکند ناقص باشد؟ شاید نتوانم با موفقیت وضع حمل نمایم! آیا او مرا دوست خواهد داشت؟ اینها تنها گوشه ای از هزاران سوالی است که مادر جوان در ذهن خود به جستجوی آنها می پردازد و سعی می کند کسی را در این اضطراب شریک نکند.

چند روز قبل از زایمان، حساسترین روزها برای مادر است و همسر او مهمترین نقش را در ایجاد آرامش بازی میکند. هر چقدر بانوی جوان احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد، زایمان برایش راحتتر خواهد بود.

چند روز قبل از زایمان، جنین در رحم به سمت پایین تر حرکت کرده و به آرامی می چرخد به طوری که سر او داخل لگن مادر قرار می گیرد. البته در موارد اندکی این چرخش صورت نمی گیرد و پاهای جنین داخل لگن می ماند. این چرخش جنین سبب می شود نا برجستگی بالای شکم مادر از بین رفته و قسمتهای پایینی شکم برجسته تر شود، انگار که شکم افت پیدا کرده است.

حرکات جنین در شکم در روزهای آخر بیشتر می شود و همینطور انقباضات پراکنده رحمی شروع می شود. بسیاری از خانمها این انقباضات را با دردهای زایمان اشتباه می گیرند و نگران شده و بارها بی دلیل به بیمارستان مراجعه می کنند.

در این دوره بهترین کار ایجاد آرامش در مادر و جنین است. همسر باید بیشترین زمان را در کنار همسرش سپری کند، با هم بیشتر حرف بزنند و با شور و امید نسبت به آینده به یکدیگر آرامش را هدیه کنند. لمس کردن شکم و حرف زدن با جنین بسیار موثر است.

در روزهای آخر بهتر است تماس با ماما و متخصص زایمان از همیشه بیشتر و مستمر باشد و حالات جنین به طور مرتب توسط این افراد پایش گردد.

در صورتی که مادر منعی برای تحرک نداشته باشد، در این ایام لازم است تحرک بیشتری داشته باشد و روزانه چندین بار و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه قدم بزند و در هوای خوب و عاری از آلودگی تنفس کند.

دعا و عبادت از بهترین روشهای ایجاد آرامش و اعتماد به نفس در مادر است، پس مداومت در این امر بسیار توصیه می گردد.

از دیگر مواردی که باید در این روزها به آن پرداخته شود، آماده کردن اتاق کودک است، این امر علاوه بر آنکه از ضروریات زندگی آینده نوزاد است، باعث ایجاد آرامش و امید در والدین می گردد. اتاق خواب کودک ممکن است یک اتاق مجزا یا قسمتی از اتاق خواب والدین باشد. هر کجا که امکان پذیر است باید حالتی تقریبا جدا و کاملا مشخص داشته باشد و وجود جایی برای خواب نوزاد و محلی جداگانه برای تعویض پوشک او ضروری است. 

بهتر است، قبل از تولد کودک، متخصص کودکانی که قرار است کودک تحت نظر او باشد را انتخاب کنید. پس از یافتن پزشک مذکور، حتما قبل از تولد کودک، با او مشورت نمایید و از او بخواهید که بعد از تولد، نوزادتان را معاینه نماید. مهمترین نکته در انتخاب پزشک، اطمینان تام و کامل والدین به او می باشد. به یاد داشته باشید بهترین پزشک لزوما معروفترین نیست، کسی که وقت بیشتری برای شما و فرزندتان می گذارد، می تواند گزینه مناسبی باشد.

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
صفری دوشنبه 24 شهریور 1393 ساعت 22:28

با سلام، من خانم بارداری هستم که در حال حاضر در هفته 34 بارداری می باشم و تحت نظر پزشک متخصص هستم. در آخرین ویزیت به من گفته شد که موقعیت جنین من بریچ بوده و من قادر به زایمان طبیعی نمی باشم و چون تا الان جنین من نچرخیده از این به بعد نیز نمی چرخد، از آنجایی که من خودم خواهان زایمان طبیعی هستم و تمایلی به انجام سزارین به خاطر عوارض ناشی از آن ندارم لطفا مرا در این زمینه راهنمایی نمایید و اینکه آیا گفته های پزشک بنده صحت دارد. با تشکر از شما

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد